• Du och Jag ver2

Vilken bil har ni långa föräldrar?!

Ja, som rubriken lyder! Vad har ni som är långa för bil?!

Jag är 173 å sambon 190 lång. Vi har en Volvo V70, och en Acta Graco babyskydd med bas.

Vi har babyskyddet bak - bakom pasagerarstolen (ja, den får över huvud taget inte plats bakom förarstolen...)

Sitter jag bakom förarstolen (ja, det är sambon oftast som kör, å skulle han inte köra så får han knappt plats bak), så har jag knäna i stolsryggen - jätteskönt å sitta så...

Å sitter jag fram så sitter jag nästan framme i instrumentbrädan, nästan helt rakt i ryggen (också superskön ställning)- å sambon ser inte ut åt höger.

Nu hålle vi på å letar efter nån suv istället.

Vad har ni andra?! Eller nån annan med tips å förslag?

Antar att stolen efter babyskyddet inte tar mindre plats direkt....

Å antar att vi inte är ensamma med detta problem heller!

Tacksam för all info!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-02 12:08
    Tar gärna emot info vad ni har för barnstol (som andra efter babyskyddet) också!

• Svar på tråden Vilken bil har ni långa föräldrar?!
  • en 77a

vi har en volvo 855, och en Chrysler voyager. dom är helt ok.

• mama no1

Har en golf och en Chrysler grand voyager -04. Är 176 lång och gubber 183, klarar oss fint med dessa.

• Tieo

Jag är 174 Sambon är 194 vi har en mitshibushi galant kombi och har besafe izi kid. Vi sitter bra båda två

• Sanda

vi har oxå en v70 och två bakåtvända barnstolar!! min man är 188 och jag 170. vi har stolarna bakom varandra, alltså en fram och en bakom. Så när min man kör så sitter jag bakom honom och som du säger har jag knäna in i ryggen då. Men ingen av stolarna hade fått plats bakom honom så vi har inte mycket val! Hört att Citroen c5 ska vara rätt bra oxå

Adrian 060206 Agnes 070413 = Kärlek
  • Emmies mamma

Min man är också 190cm och tar en del plats i bilen. Vi har Saab 95 och det funkar. Vi har ingen bas till vårt babyskydd iofs. Vet inte hur mycket plats den tar. Säkrast och smidigast tycker jag det är att ha bilstolen i mitten bak.

• vargzaga

Vi har en Peugeot 307. Jag är 178cm och maken 192cm. Och min dotter är 171 cm. Alla sitter jättebra.

• 4barnsMom

Basen suger lite extra plats i alla bilar... Vi kör oxå Chrysler gr Voyaer nu... Så vi har plats, vi har 2 bilstolar på rad bakom passageraren och jag kan lätt lägga upp fötterna i fönstret om jag vill och vila (fast så ÅKER vi ju inte omkring) 

Kolla så du får en smidig stol när du byter för den ska ju sitta ett tag, vi har en Britax Two way längst bak och en Britax secura framför den Sen jag eller maken då framför den...  

Samuel-97 Elin-00 Elias-06 Saga-07
  • Du och Jag ver2

hihi, antar att dottern inte sitter i babyskydd nu

vargzaga skrev 2008-09-02 11:32:24 följande:
    Vi har en Peugeot 307. Jag är 178cm och maken 192cm. Och min dotter är 171 cm. Alla sitter jättebra.
  • Du och Jag ver2

Tack så jättemycket för alla svar!

Ska ut titta på bilar idag - så nu har vi lite tips vad vi kan spana in!

Fortsätt gärna å tipsa!

• Du och Jag ver2

Hihi, låter superskönt ju

Ja, det är ju nästa problem...vilken stol man ska ha! Vi har kollat lite på en Acta Graco duoflex (tror jag den heter). Men det är ju som sagt också svårt!

4barnsMom skrev 2008-09-02 11:35:44 följande:
    Basen suger lite extra plats i alla bilar... Vi kör oxå Chrysler gr Voyaer nu... Så vi har plats, vi har 2 bilstolar på rad bakom passageraren och jag kan lätt lägga upp fötterna i fönstret om jag vill och vila (fast så ÅKER vi ju inte omkring) Kolla så du får en smidig stol när du byter för den ska ju sitta ett tag, vi har en Britax Two way längst bak och en Britax secura framför den Sen jag eller maken då framför den...  
  • vargzaga
    Du och Jag ver2 skrev 2008-09-02 12:04:55 följande:
    hihi, antar att dottern inte sitter i babyskydd nu
    Hi hi Nä det gör ju hon inte. Men ett babyskydd får plats gott och väl. En ganska liten bil, men megastor innuti.
  • Cyberdansken

En Opel Vivaro. Jag är 189 och bakom mig står en Besafe Izikid. Jämte mig står en Acta Gracos babyskydd. Gott om plats.
    Fast kanske en väl stor bil om man bara har ett barn ;)

• vargzaga

Annars kan jag rekommendera Toyota Corolla Verso. Visserligen 7 sitsig, men fäller man ner dom bakre 2 stolarna...Så får man ett stort bagageutrymme.
    Här kan man snacka om plats för alla i bilen...Och babyskydd får plats hur gått som hellst....

• guldplutt

vi är 184 båda, och kör fn en mercedes B-Klass. det är faktikst bättra plats i den än i både audi A4, BMW 3-serie och Mercedes C-Klass som vi haft innan. Vi har en Britax Freeway (tror jag), och den är monterad bakom passagerarsätet. Det är inte fett med plats i framsätet framför, men det går att sitta där kortare sträckor, eller om man inte är så lång går det bra.

i de andra bilarna gick det knappt alls att sitta i framsätet framför barnstolen. när vi hade babyskyddet gick det däremot fint överallt.

ett tips kan vara att prova att montera barnstolen i mitten, då kommer det fram lite mellan sätena och tar tydligen inte lika mkt plats. har inte provat själv, men har kompisar som är långa och har det så i sin Audi A4.

btw - vi har även en pytteliten toyota aygo, med en besafe izikid bakom passagerarsätet. där går det alldeles utmärkt att sitta bra på alla säten! märkligt, men så är det!

• Vhilma och Victor

Haha.. blev full i skratt! Min sambo är drygt 2m lång och jag är 172 och vi har två barn som är snart 4-6 år gamla.. Vi hade en Kia Pride och den funkade faktiskt ganska bra! Fast den var liiiten...Har haft den sen vår tös var nyfödd och den var jätte bra! :) Liiiten men bra....Men det var nästan så min ssambo skulle esticka ut huvudet i en taklucka..hehe

• Tieo

Vhilma och Victor skrev 2008-09-02 14:30:28 följande:

Haha.. blev full i skratt! Min sambo är drygt 2m lång och jag är 172 och vi har två barn som är snart 4-6 år gamla.. Vi hade en Kia Pride och den funkade faktiskt ganska bra! Fast den var liiiten...Har haft den sen vår tös var nyfödd och den var jätte bra! :) Liiiten men bra....Men det var nästan så min ssambo skulle esticka ut huvudet i en taklucka..hehe
    Har en kompis som kör runt i en ford ka som är 210, ser lite lustigt ut De har barnstol bakom passagerarstolen då frugan är av det kortare slaget
  • Vhilma och Victor

Skönt att det finns fler som oss! :) Haha

• Bubbilub

Här är ett långt par till, jag är 174 och min man 187. Innan sonen föddes hade vi en sportbil, så vi var tvungna att byta bil och var ute och provsatt jättemånga bilar för att se i vilken bil jag (som har ovanligt långa ben för min längd) kunde sitta bakom min man och sitta någorlunda bekvämt. Vi fastnade för en Audi A6 kombi -04. Vi har en Akta Graco Cosmic XTP bak till höger. Än så länge är den i det läge att sonen har minimalt utrymme och då är det gott om plats fram till höger och jag sitter riktigt bra bakom min man när han kör också. Sen är bilen jätteskön att köra... Vi är supernöjda!

Bland de bilar vi också provade fanns Volvo S80 och den var också bra, men ingen kombi. Även SAAB 9-5 var bra, men inte lika bra. Vi provade en SUV, Mitsubishi Outlander, och den var trängre än de andra bilarna jag skrivit. VW Passat var också ganska bra om jag minns rätt. Det var bara de stora modellerna av varje märke som fungerade bra för oss. Vi åker ofta långa sträckor, så för oss var det viktigt att man kan sitta skönt en längre bit.

• guldplutt

Audi A6, Saab 9-5, Volvo V70, Ford Mondeo, VW Passat, Citroen C5 och Mercedes E-Klass kombi är alla stora och rymliga kombibilar som funkar bra för barnfamiljer, både med plats inne i kupén och i lastutrymmet.

• Shagwell

Vi har en Audi A6, sambon är 192 cm lång jag 169 cm. Jag sitter (satt) hyffsat rymligt även bakom honom, nu sén lilleman kom har vi Acta Graco bas bakom honom och när han kör tillbaka stolen där han har det allra bekvämast så får man inte ett finger mellan stolsryggen och barnskyddet. Bakom min rygg dvs i baksätet bakom passagerarsätet sitter dottern snart 3 år i en Britax High Tec. (tror de heter så) och jag har gott benutrymme fram men min sambo sitter ju inte lika bra när han åker där.
    Vi har dessutom en hund som vi helst vill ha i bur när han åker och bagageutrymmet har ju sina begränsningar även om det är stort.
    Vi kikar lite på Chrysler Voyager men trivs så himla bra med Audin och vill gärna behålla den men i lång loppet får det praktiska styra så kanske att vi köper en riktig familjebil längre fram?
    Lycka till i bil-djungeln!

Svar på tråden Vilken bil har ni långa föräldrar?!