• cirpen

Stockholms Norrortsföräldrar hemma mer än 1,5 år?

Hej hopp!

Finns det fler föräldrar hemma mer än 1,5 år som gärna vill hitta på saker i norrort?
    Typ gå i skogen, pyssla, leka ute eller inne eller annat?
    Jag är öppen för alla skojjiga förslag!
    Jag kan tänka mig att skapa ngn slags egen skogsknytteverksamhet ifall ngn är intresserad?
    Själv bor vi i Åkersberga, har en tös på just 1,5 år.
    Vi planerar att vara hemma tills hon är tre år.
    Hör av er!

• Svar på tråden Stockholms Norrortsföräldrar hemma mer än 1,5 år?
  • Tulibul

här har du en till i norrort (vallentuna) som har en tös på snart 11 månader. planerar att ha henne hemma till hon är fem. just nu så håller jag på att bara varva ned lite, upplever för första gången på åtta år att vara själv med ett barn hemma..har ett gäng i skolan nu nämligen.

kolla av på www.hemmaforaldrar.se om du kan få napp där, annars så komer det säkert pluppa upp några intresserade här.

kul att du vill vara hemma länge du med

• cirpen

Tack för tipset! Jo, jag har varit inne där förut, men inte hittat ngn i norrort. Jag ska ha lite mera koll.

• Tulibul

det är inte lika "håll igång" som på denna hemsida där, men ibland så dyker det upp någon. det ska finnas ett register för hemmavarande föräldrar och vart de bor som de brukar kunna skicka ut. jag har själv fått det någon gång men jag tycker det var svårt att bara ringa upp någon som man inte ens visste vem det var..om du förstår vad jag menar.

finns det någon rolig öppen förskola i Åkersberga som du kan gå till och träffa några mammor?

• cirpen

Jo, jag åker ju på öf emellanåt. Det är rätt trevligt att vara där, men jag tycker att barnen blir så förkylda av att gå där..tycker det är trevligare och bättre att hitta på något ute eller så! Min dotter gillar verkligen att vara ute, hon står mest och hänger på låset och vill gå ut när vi är på ÖF ! Jag har nog inga problem att ringa upp folk, jag är nog tvärtemot ganska påflugen av mig ibland tror jag...
    Jag har haffat många morsor när vi har varit ute och promenerat..
    Lite osvensk i mitt sätt där om du förstår..

Förresten, kalasabra att du skall vara hemma med henne i 5 år.
    Jag hoppas jag lyckas ordna till det så!

• Tulibul

vilken härlig inställning du har..."haffa morsor på promenad"

fattar verkligen detta med förkylningar på ÖF och förstår att du helst vistas ute, det är samma här.
    var in och smygkikade på din profil och såg att du var på hugget att träffa någon på domarudden. där har jag varit en del i sommar och det är ett sånt härligt ställe.

• Annica Saga

Är hemma med en 4 årig tjej och en kille på 11 månader bor i Sollentuna och planerar att vara hemma länge.

• cirpen

Hej Annica Saga!

Härligt att kunna vara hemma så länge.
    Vad brukar ni hitta på om dagarna?

Det är förskräckligt mycket mygg ute nu, så det går ju knappt att vara i skogen..knappt gå en promenad ju.
    Urk, hur löser man det?

• Tulibul

Hej annica!
    Kul att du också är hemma!

Ni har båda säkert lite tips om roliga stora utomhuslekparker man kan besöka i norrort. Jag är ganska så nyinflyttad och har inte ännu "fått grepp om barnens gobitar". Har en liten tjej på snart 11 månader och ett gäng (fyra) skolgrabbar, varav en på fem som gärna hänger på mamma någon dag.

Mygg..hmm. Ja det är massor av mygg i skogen nu. Har märkt det för man kan inte ens stanna med vagnen innan den lilla har myggor över hela sig. Myggmedel känns ju så starkt, men man kanske kan lägga lite av det på kläderna ...jag vet inte. Inte så kul med kläder som luktar myggmedel heller.

Man får köpa ett insektsnät som täcker både mor oc barn ...då får nog folk lite att titta på i varje fall.

• Annica Saga

Blir mycket lek i lekparken, pyssel ( har ju en större tjej också), lek och läsa böcker och i somras bad och lek på stranden.
    Har två små badälskare så när det inte går att bada ute blir det mycket bada badkar.

Gör lite utflykter ibland, Saga älskar att gå på Junibacken och givetvis att titta på djur vilket lillebror också gillar.

Har märkt att det är mycket med mygg, så länge de ligger i vagnen går det ju bra då kan man ju ha myggnät men så fort de är ute och leker är det ju värre.

Vi har flera små lekparker runt omkring oss och även lite hästar en bit ifrån oss att titta på. Kan inte så många stora lekparkar i norrort men inne i stan finns ju Humlegården som har både för små och lite större barn, sen finns det ju gårdar med djur Akalla gård som har både djur och lekpark och ett fik, Bögs gård som har lite djur och ett fik, sen finns det en 4H gård i Solna Augustendahls som ligger vid vattnet som har lite djur och även en liten lekpark.

• Tulibul

tack till tips på många platser som man kan besöka!
    har varit i solna och där var mysigt.

Svar på tråden Stockholms Norrortsföräldrar hemma mer än 1,5 år?