• Aros

Din godaste chokladtårta

Min son har bestämt sig för att han SKA ha en chokladtårta när han fyller år. Problemet är att jag inte är speciellt förtjust i choklad (udda, jag vet ) och speciellt inte i bakverk. Jag har därför inte varit i närheten ens av att baka något liknande tidigare och behöver därför er, kära fl medlemmars, hjälp. Det finns dock två krav på recpetet:
    - får inte innehålla nötter
    - får max innehålla 3 ägg (helst bara 2)

Så, snälla ge mig era bästa och godaste recept!

• Svar på tråden Din godaste chokladtårta
  • Pink Muffin

Mitt bästa chokladtårta-recept är outstanding, men innehåller 4 ägg... Du får det iaf... antar att det beror på allergi att det inte får innehålla fler?? Kanske kan nåt ägg ersättas med nåt annat??

Chokladtårta

3 1/2 dl vetemjöl
    4 dl socker
    1 dl kakao
    2 msk vaniljsocker
    175 g smör
    4 ägg
    2 msk ljus sirap

Smält smöret. Rör ihop ägg och socker. Blanda dom torra ingredienserna med varandra. Rör ihop allt. Håll i smord form med avtagbar kant (jag använder en som är 24 cm i diameter, då blir kakan härligt tjock) Grädda i 200 grader i ugnen ca. 30 minuter - den ska vara lite kladdig i mitten annars blir kanterna torra. Låt svalna. Bryt 150 g mörk blockchoklad i 1 dl grädde och värm i kastrull. Bre glasyren runt kakan och låt stelna. Avnjut med vispad grädde!! Räcka ut tungan En dröm för en choklad-sucker som mig iaf!! 

♥ Signe 050204 ♥ Alfred 061108 ♥ Valter 080621 ♥
  • Pink Muffin

Ah, just! Lite bär till är också gott tex. frysta hallon som fått tina lite!

♥ Signe 050204 ♥ Alfred 061108 ♥ Valter 080621 ♥
  • Aros

Pinkie: tack, provat baka den på bara 3 ägg någon gång?  Ja det beror på allergi. Han är jätteallergisk och det funkar inte att byta ut mer än 2, högst 3 ägg. Sen blir kakan degig/smetig i mitten och reser sig inte mer än till hälften.

• Elsie76

Jag har ett recept som innehåller typ sex ägg och ett halv kilo mörk och ljus choklad. Folk blir skelögda när de äter den...ska kolla om jag har receptetet på datorn.

• Tingeling1974

Min favorit är chokladtryffeltårta dels för att den är enkel och för att den smakar helt livligt.

Chokladtryffeltårta

smöra och mjöla en rund form med löstagbar kant.

Därefter VÄRM 150 g smör+ 3 dl socker + 2 tsk vaniljsocker och
    1 dl kakao på spisen till en smidig smet.
    Tag kastrullen från spisen och rör ner 2 ägg - ett i taget och blanda väl. Tillsätt därefter 2 dl vetemjöl och blanda till jämn smet. Grädda 175 grader i 15-20 min.
    Under tiden tillred tryffeln genom att värma 2 dl vispgrädde och 25 g smör i en kastrull. Tag kastrullen från värmen och bryt 200 g ljus choklad i bitar och blanda ner i grädden. Rör tills choklade smält.Häll detta över sval kaka och ställ kallt för att stelna. ( jag brukar göra den dagen innan och låta den stå över natten i kylen , men man kan givetvis på skynda det hela genom att ha den en snabbis i frysen. OBS! det blir ingen chessecake utan en livligt god kladdig chokladtårta! :)

• Mamsingen

Chokladkaka a la teboden

Ingredienser
    2,5 dl strösocker
    2,5 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    1 tsk vaniljsocker
    2 msk kakao
    150 g smör
    2 ägg
    1,5 dl kokande vatten

Glasyr:
    50 g smör
    2 msk socker
    1 tsk vetemjöl
    1 msk kakao
    1 dl vispgrädde

Till servering:
    Vispad grädde

Gör så här
    Sätt ugnen på 175 grader.
    Smöra och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter.
    Blanda socker, mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao i en skål.
    Smält smöret och tillsätt detta i mjölblandningen.
    Vispa äggen lätt i en skål för sig och blanda med övriga ingredienser. Koka upp vattnet och rör hastigt ner det i smeten. Häll i formen och grädda mitt i ugnen 35-40 min. Obs skall vara torr, ej kladdig! Låt svalna.

Glasyr: Smält smöret och rör i socker, mjöl och kakao. Vispa i grädden och koka upp. Sjud tills glasyren börjat tjockna. Bred glasyren över kakan och svalna.

Servera med lätt vispad grädde och ev. lite bär.

• Mamsingen

Chokladkaka med himmelsk glasyr

Du behöver:

KAKA:
    100 g smör
    2 ägg
    2 rågade dl socker
    1 dl vetemjöl
    3/4 dl kakao
    1 tsk vaniljsocker

GLASYR:
    100 g philadelphiaost
    60 g smör
    2 tsk vaniljsocker
    4?6 msk kakao
    4 dl florsocker
    Kakan:
    1. Sätt ugnen på 175 grader.
    2. Smält smöret, ställ åt sidan.
    3. Vispa ägg och socker pösigt.
    4. Häll smöret i äggsmeten och rör om.
    5. Blanda mjöl, kakao och vaniljsocker för sig. Rör ner detta i kaksmeten.
    6. Smöra och bröa en form med löstagbar kant och häll smeten i formen.
    7. Grädda kakan i ugnen i exakt 24 minuter om formen är 20 cm i diameter eller 21 minuter om formen är 23 cm. Grädda ej för länge, då blir kakan trist.
    8. Låt stå i tre timmar före servering.

Glasyr:
    1. Lägg philadelphiaost i en skål med smör, vaniljsocker och kakao. Mosa med en gaffel tills det blir en slät smet
    2. Sikta ner florsocker.
    3. Bred glasyren på den avsvalnade kakan.

• Mamsingen

Chokladtårta med mascarponeglasyr

100 g smör/margarin
    2 dl strösocker
    2 stora ägg
    1 1/2 dl mjöl
    3 msk kakao

Smörj och bröa en form (24cm). Smält smöret, ta från plattan. Rör ner socker och ägg
    blanda mjöl och kakao och rör ner i smeten.
    Grädda mitt i ugnen ca 20 min i 175 grader.
    Gör 2 eller 3 bottnar.

Fyllning:
    2 dl grädde
    2-3 dl frysta hallon

Låt kakorna svalna. Lägg samman dom med vispad grädde och mosade hallon smaksatta med socker.

Garnering:
    250 g mascarpone
    150-200 g mörk choklad 70% kakaohalt
    1-2 kartonger physalis eller färska bär

Vispa mascarponen. Bryt chokladen i bitar och smält den. Häll ned chokladen i mascarponen under vispning. Bred smeten över hela tårtan och ställ i kylen någon timme.

Garnera med physalis eller bär innan servering

• Bexaa

TS: utesluter du bara äggen eller byterr du ut dem mot ngt annat? Är ganska haj på att baka och frågar för eget intresse!
    Lycka till med kalaset! :)

• Aros

Tack för alla tips! Ska provbaka i helgen.

Bexaa skrev 2008-09-02 17:36:56 följande:
    TS: utesluter du bara äggen eller byterr du ut dem mot ngt annat? Är ganska haj på att baka och frågar för eget intresse!Lycka till med kalaset! :)
    Jag använder "No Egg" som ersättning för äggen. Fungerar jättebra faktiskt. No Egg finns att köpa på allergihyllan hos de flesta större matbutikerna.
Svar på tråden Din godaste chokladtårta