• kimberlits

Ni som är SPA och hudterapeuter?

Jag letar febrilt efter en bra utbildning på distans, har en massa djur, två barn och en kringresande sambo..... Någon som har något förslag?
    Och ni som jobbar inom detta, hur trivs ni, vad har man för lön mm, berätta allt!

• Svar på tråden Ni som är SPA och hudterapeuter?
  • Earth Angel

Jag är hud -och spaterapeut (jobbar dock inte med det idag).

Distansutbildningar har jag ingen koll på; ska jag vara ärlig tror jag inte ngn sådan existerar eftersom det är viktigt att lära sig den praktiska delen och den är ju svår att göra på distans.

Jag säger såhär (mina erfarenheter); var beredd på att jobba mycket för lite pengar som hud -och spaterapeut. Det finns inte så jättemånga arbeten, speciellt inte på heltid och med månadslön, men är man beredd att visa framfötterna och jobba lite obeväma tider (t ex helg och kvällar framförallt som spaterapeut men även på salong som hudterapeut) så finns det självklart jobb att få, dock mycket på timme, deltid och extra.
    Inom jobbet ingår oftast allt från att utföra behandlingar, försäljning (viktig del av yrket oftast och man brukar få 10 % på sålda produkter i provision), ta emot bokningar, städning och underhåll av salongen/spat osv. Dvs allt som ingår med att sköta en salong i princip.
    Lönen brukar ligga runt 100 :- / h. Tyvärr finns inga ordentliga avtal för just hudterapeuter som t ex frisörer har.
    Vissa behandlingar kan vara kämpliga för kroppen, speciellt inom spabehandlingar (mycket massager, kroppsinpackningar och dyl).
    Det viktigaste är att du är väldigt serviceminded och stresstålig som hud -och spaterapeut.

• kimberlits

Jobbar som kock nu och det som du framstår som jobbigt känns inte så betungande. Tack för svaret! Nån annan?

Svar på tråden Ni som är SPA och hudterapeuter?