• Petra D

gympa eller jympa?

Vilket är rätt?

• Svar på tråden gympa eller jympa?
  • Tecken

Gympa känns rätt, eftersom det borde komma från ordet gymnastik.

• Petra D

Anledningen till att jag frågar är att jag alltid stavat det gympa, men så har jag en friskis och svettis engagerad kompis som beklagade sig för att journalisten till ett reportage (om friskis och svettis) inte kunde stava till ordet gympa. När jag kom hem tittade jag i tidningen och såg att journalisten hade ju faktiskt skrivit gympa i repotaget, vilket betyder att min kompis ville att det skulle stavas jympa. Och nu sitter jag här med en friskis och svettis tidning framför mig och där stavar de det minsann jympa.

Så innan jag startar en diskussion om detta med min kompis så vill jag ju veta vad som är rätt.

Kan det vara så att friskis och svettis har ett "eget" ord för det?

• Rigmor Mortis

Petra D skrev 2008-09-02 20:02:18 följande:

Kan det vara så att friskis och svettis har ett "eget" ord för det?
    Jag tror faktiskt det är så.
  • OMWF
    EKJ76 skrev 2008-09-02 20:03:46 följande:
    Petra D skrev 2008-09-02 20:02:18 följande:
    Jag tror faktiskt det är så.
    Eller så kan dom inte stava.
  • Tokern

Friskis och svettis har jympa, det är för att skilja så deras jympa och annan gympa t ex skolgympa!

• presens konjunktiv

Språkrådet skriver:

fråga
    Vilken stavning rekommenderar ni: jympa eller gympa?

svar
    Bägge stavningarna är acceptabla, men vi föredrar gympa i och med att det signalerar samhörigheten med gym och gymnastik.

I Svenska Akademiens ordlista gör man samma bedömning. Där står: gympa äv. jympa. Att jympa står efter ordet "äv." (även) innebär att det inte är en fullgod alternativform.

Och ja, F&S har just "jympa".

Sois réaliste: demande l'impossible!
  • Balehead

Jag accepterar faktiskt båda formerna, så språkpolis jag är.

• Elli47

Gympa eftersom det kommer från gymnastik... men i t ex ovannämnda fall så är väl jympa också helt okej.

Svar på tråden gympa eller jympa?