• Anonym (adopteras?)

    Kan man adoptera någon över 18?

    Min pappa är inte min biologiska pappa, men min pappa i alla lägen och har varit det i över 20 år (jag är 28). Att vara pappa är inte något man bara blir, det är något man förtjänar och det anser jag verkligen att han gör, min pappa alltså. Nu är jag trött på att det fortfarande finns människor som inte anser att han är min pappa (pga. att han inte är biologisk pappa) han är nämligen bara 12 år äldre än mig och är är sju år yngre än min mamma. Men han är ju fortfarande min pappa!!?? Därför undrar jag om någon vet om man kan adoptera någon som är äldre än 18 år och vart man i så fall vänder sig??

  • Svar på tråden Kan man adoptera någon över 18?
  • en glad

    Det går utmärkt att bekräfta ett föräldra-barnförhållande genom adoption av en vuxen. Faktum är att, i alla fall för ett par år sedan, var vuxenadoptioner av styv"barn" och familjehmaplacerade "barn" de i särklass vanligaste nationella adoptionerna...

    Man vänder sig direkt till tingsrätten med en ansökan om adoption. Inga sociala myndigheter blir inblandade...

  • Anonym (adopteras?)

    Tack så hemskt mycket för hjälpen Då ringer jag dit idag då!

  • Cerdrica

    Lycka till! Min pappa har en bror som adopterades av farmor och farfar när han var vuxen (han var uppväxt hos dem av olika anledningar) så det går alldeles utmärkt.

  • Ninio92

    Hej jag är en tjej på 20 och jag skulle vilja bli adopterad, och jag undrar hur det gick till och hur det gick för dig angående det med att du ville bli adopterad ?

    Behöver verkligen "hjälp" :(

  • Anonym

    Det är bra att du tänker på sådant även ur en juridisk aspekt.

Svar på tråden Kan man adoptera någon över 18?