• tjorven80

bäst i test baby skydd till bil!!?????????

vilket baby skydd till bilen har fått best i test?
    vi har besafe på våra andra stolar.. men är det även dom som gäller på baby skydd? vill ju att tvillingarna skall åka säkert!
    skriv gärna namnet och tillverkaren .. eller annan info som e bra att ha .. lätt att ta i och ur.. m.m

• Svar på tråden bäst i test baby skydd till bil!!?????????
  • eilien

Akta graco logico S tror jag fick bäst i senaste testerna.

• smon

Av vad jag har sett har motormännen gett Maxi cosi babyskydd med isofix bas bäst betyg. Näst bäst fick besafe izisleep utan isofix bas, alltså bara stolen. Med isofix bas borde den stolen alltså vara lika bra som maxi cosi!

• Blåklockan79

Izi Sleep från besafe har fått bäst i test, men vet inte vilket år det var, något av de senaste 3 iaf... Hittar inte papprena om den nu. Men den har vi köpt, utan bas så den är rätt tung, men eftersom vi inte har egen bil skulle vi annars vara tvungen att släpa på basen också iaf, så då kunde vi lika gärna ha utan bas.

• The Bumblebee

Måste säga att jag inte skulle rekommendera Be Safe Izisleep... Våra vänner köpte den till sin yngsta dotter - eftersom den skulle vara så då man kunde ändra till liggläge osv. Men den var svårt att få fast i bilen, supertung att bära runt på (men det är ju iofs Akta Graco's stolar oxå...) och bebisen växte ur den snabbt. Den var bara bra alldeles från början.

Jag har iofs ingen koll på vad testen säger är bäst - bara hur de funkar i praktiken.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥ & ♥Elmer♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • The Bumblebee

Sorry Blåklockan79 - men ni kanske kommer att tycka att den är toppen.

• Blåklockan79

The Bumblebee: Kan säkert vara som du säger, men eftersom vi inte har egen bil kommer den inte bli så jättemycket använd. Och att den är tung det har jag redan märkt, men det verkar de flesta utan bas vara.
    Vi hoppas på att vi tycker om de olika lägena man kan använda den i när den inte är i bilen och på så sätt slippa ha en babysitter också, men det där vet man ju inte innan bebisen kommer och man testat hur det funkar för oss och vårt barn, alla är ju olika på gott och ont

• The Bumblebee
    Blåklockan79:
    Ja precis - stolen säljer ju så det finns säkert de som är supernöjda över sitt köp. Jag vill inte ha ett tungt och stort babyskydd, så för oss har Britax rock-a-tot varit perfekt - men som sagt man har ju olika önskemål och behov.
  • tjorven80

men har ju inte tänkt att bära runt på dom.. dom skall ju sitta i den i bilen.. varför ta i och ur den hela tiden?? man behöver väl inte ta ut isofix bas enheten hela tiden? ( pratar nu om besafes)
    eller har ja missat nått säkerheten kommer ändå först tycker jag.
    är super nöjd med besafes andra stolar.. steg 2 och 3 har jag till dottern.. och tycker dom varit toppen.

tack för alla svar

• smon

Vi har köpt både bas och stol. Basen sitter hela tiden fast i bilen och det är väldigt lätt att montera i och ur stolen i bilen. Det är absolut inga funderingar på om bältet sitter rätt eller ej. Stolen är ganska tung men det är relativt... vi har funderat i samma banor som du, ts, det är säkerheten före smidighet. Nu har våran bebis inte kommit ännu så jag vet inte hur länge babyskyddet håller men vår plan är att köpa besafe nästa steg när vår bebis växer ur babyskyddet.

• tjorven80
    smon skrev 2008-09-03 15:02:13 följande:
    Vi har köpt både bas och stol. Basen sitter hela tiden fast i bilen och det är väldigt lätt att montera i och ur stolen i bilen. Det är absolut inga funderingar på om bältet sitter rätt eller ej. Stolen är ganska tung men det är relativt... vi har funderat i samma banor som du, ts, det är säkerheten före smidighet. Nu har våran bebis inte kommit ännu så jag vet inte hur länge babyskyddet håller men vår plan är att köpa besafe nästa steg när vår bebis växer ur babyskyddet.
    tror dottern började med steg två när hon var 8-9 mån.-..
  • linn78

Vi har också köpt izi-sleepen, jag såg i något test att den var bäst. Men sen köpte vi den även för liggläget och att den passar till våran vagn. När jag stod i affären så tyckte jag inte att den var speciellt mycket tyngre än en del av de andra babyskydden och dessutom är den större så man ska kunna ha den längre tid istället.

Bumblebee: Menar du att dina vänners dotter växte ur den snabbare än ett annat babyskydd eller? För den är ju lite större än de andra. Medans andra är rek tom 9 mån så är denna rek tom 1 år så jag undrar bara var den blev för liten, i längd eller bredd eller? *Nyfiken*

• The Bumblebee
    linn78:
    Ja, lilltjejen satt inte alls bra i den stolen när hon passerat 5-6 månader (de var dock supernöjda över stolen när hon var nyfödd). Den är liksom grund. Det var stor skillnad på hur hon satt i den och den andra stolen de köpte sedan.
    Izi Sleep-stolen har samma vikt-rekommendationer som de andra stolarna (0-13 kg). Vilket lugnt gör att barnet kan sitta "lagligt" där till runt 1-års åldern - precis som i andra babyskydd. Men jag tror inte att det är så bekvämt.
  • tjorven80
    The Bumblebee skrev 2008-09-04 07:12:41 följande:
    linn78:Ja, lilltjejen satt inte alls bra i den stolen när hon passerat 5-6 månader (de var dock supernöjda över stolen när hon var nyfödd). Den är liksom grund. Det var stor skillnad på hur hon satt i den och den andra stolen de köpte sedan. Izi Sleep-stolen har samma vikt-rekommendationer som de andra stolarna (0-13 kg). Vilket lugnt gör att barnet kan sitta "lagligt" där till runt 1-års åldern - precis som i andra babyskydd. Men jag tror inte att det är så bekvämt.
    en fråga!!
    går inte längen före vikten??
    altså om ungen väger 11kg (då håller den sig under tillåten vikt)
    men är så lång att huvudet når kanten på baby skyddet.. är den då inte för liten?
  • The Bumblebee
    tjorven80:
    Väger barnet mer än 13 kg är stolen för liten. Når barnets huvud kanten på stolen är den urvuxen. Man får ju förstås hålla koll på båda sakerna!

Barns kroppssbyggnad skiljer ju sig mycket. En del har långa överkroppar - andra inte. Mina barn har kunnat sitta i babyskyddet till över 1½ års ålder - om jag bara skulle ha gått efter vikt och längd. Men de satt ju 7 resor bättre i en "riktig" bilbarnstol fr.o.m. att de var ungefär 6 månader. Så för oss har det inte spelat så stor roll att man kunnat använda babyskyddet så länge som det egentligen är brukbart.
  • tjorven80
    The Bumblebee skrev 2008-09-04 11:08:24 följande:
    tjorven80:Väger barnet mer än 13 kg är stolen för liten. Når barnets huvud kanten på stolen är den urvuxen. Man får ju förstås hålla koll på båda sakerna!Barns kroppssbyggnad skiljer ju sig mycket. En del har långa överkroppar - andra inte. Mina barn har kunnat sitta i babyskyddet till över 1½ års ålder - om jag bara skulle ha gått efter vikt och längd. Men de satt ju 7 resor bättre i en "riktig" bilbarnstol fr.o.m. att de var ungefär 6 månader. Så för oss har det inte spelat så stor roll att man kunnat använda babyskyddet så länge som det egentligen är brukbart.
    tack, då fattar jag.. phhuuu var lite orolig att jag gjort fel med dottern!!!!
    men ja har gjoret som du..
Svar på tråden bäst i test baby skydd till bil!!?????????