Flytta till Norra Italien hjälp rädd :-(
Hej tjejer!
Hittade forumet för utlandsföräldrar idag när jag surfade och hoppas att någon kan ge mig lite tips råd och kanske lite stöd
Jag och min man planerar att flytta till norra Italien. Egentligen borde vi redan ha varit där MEN jag har skjutit på det X antal gånger och nu har jag gjort det igen så vi reser inte förrän om ca 1.5 år. Vi har inga barn ännu men vill gärna ha. Min man tycker att våra barn ska födas i Italien men jag vill nog inte det. Någon som fött i Italien? För nackdelar med att föda i Italien?
Min man har vänner och familj i Italien så vi kan fixa bostad och min man har möjlighet att välja vilket jobb han vill ha pga kontakter. Detta är givetvis bra MEN jag är rädd att bli en svans efter min man och leva HANS liv usch kanske tänker jag för mycket negativt. MEN eftersom jag INTE behärskar språket och INTE känner någon förutom hans vänner och familj så känner jag mig ofri, beroende och ensam. Detta hindrar mig även från att få jobb?..man kan väll inte få jobb i Italien om man inte behärskar språket. Jag kan läsa och jag förstår nästan allt MEN jag skriver väldigt dåligt och är inte så bra på att prata behöver säkert 6 månader för att språket ska flyta.
Jag är en självständig tjej som fixar och donar och har full kontroll på det mesta MEN där kommer jag att vara beroende av min man och hans bekanta??.inga vänner ingen familj usch lite jobbigt. Jag kanske oroar mig FÖR mycket.
Mardrömmen är att typ bli isolerad hemma i huset och vara hemma fru på heltid. Att inte ha några vänner och ingen sysselsättning förutom hushållet och att min man förändras *suck*
"Överlever familjen" en flytt till ett "annat" land?
Rädd för att inte ?passar in" i det nya samhället???..kulturkrockar utanförskap etc etc.
Rädd för att bli en ensam bitter gnällig fru Rädd för att min man ska ändras FÖR mycket när han är med sina vänner/familj. Rädd att han ska vara otrogen, rädd att han ska tröttna på mig och vilja ha en Italienska.
Vill ha info om barnomsorg, möjlighet att hitta nya vänner, arbetsmarknaden, systemet, samhället, medborgarskap, det vardagliga livet, anpassnings möjligheter, eventuella hinder som man kan stöta på ??? för och nackdelar med ALLT.
Vilka erfarenheter har ni som flyttat till Italien?
Ni som trivs - varför gör ni det och ni som vill hem varför känner ni så??
Ges möjlighet åt utlänningar att gå i skolan och lära sig språket?
Tror du att man kan få jobb när man inte behärskar språket?
Kunde du bra IT innan du flyttade dit? Om inte hur lång tid tog det innan du prata flytande?
Hade du några rädslor innan du flyttade dit???
Kulturkroken är inte så STOR det vet jag??..men är ändå orolig.
Är tacksam för ALLA tips och råd