• Gnutt

Hur länge gröt som kvällsmål?

Ni som har barn som inte vill/ville ha välling utan gröt som kvällsmål, hur länge gav ni gröt? När gick ni över till mat ist?

• Svar på tråden Hur länge gröt som kvällsmål?
  • ruffe4

När man märker att barnet klarar sig från middagen till frukost utan gröt, runt 2 år

• ElinOlsson

Vi äter, förutom mellanmål:
    Frukost
    Lunch
    Middag
    Kvällsmat av samma typ som frukost

Så gröt kan vara ett bra kvällsmål länge. VIll man inte ge pulvergröt, finns ju annan gröt också, eller macka och mjölk, yoghurt, fil osv... Det beror ju lite på hur era måltider ser ut därhemma!

• jorialel

Mina stora får fortfarande kvällsmål ibland om vi ätit lite tidigare eller om de är sugna, de är snart 5 och 7. Äter som byggjobbare men ser ut som 2 räkor.

• Tjejan83

Vilka tider ger ni iså fall målen?
    Min 7-månaders äter gröt kl 19 och sen ammar jag lite grand vid nattningen kl 19.30 (ska ta bort kvällsamningen vid ca 9 mån ålder). På BVC sa dem att jag kan börja ge honom middag också (han får riktig lunch vid kl 13 och sen mellis kl 16), men säg att jag börjar ge honom middag kl 18, när ska han då få gröten och hur mycket? Kl 19 känns så tätt inpå...

• Tjejan83
    jorialel skrev 2008-09-03 12:47:40 följande:
    Mina stora får fortfarande kvällsmål ibland om vi ätit lite tidigare eller om de är sugna, de är snart 5 och 7. Äter som byggjobbare men ser ut som 2 räkor.
    vad roligt det lät!
  • jorialel

Jo tänk om en annan hade det så, suck.

• ElinOlsson
    Tjejan83 skrev 2008-09-03 12:57:53 följande:
    Vilka tider ger ni iså fall målen? Min 7-månaders äter gröt kl 19 och sen ammar jag lite grand vid nattningen kl 19.30 (ska ta bort kvällsamningen vid ca 9 mån ålder). På BVC sa dem att jag kan börja ge honom middag också (han får riktig lunch vid kl 13 och sen mellis kl 16), men säg att jag börjar ge honom middag kl 18, när ska han då få gröten och hur mycket? Kl 19 känns så tätt inpå...
    Ge mat i stället för mellis vid 16-17, då passar kanske gröten bättre vid 19! Eller mellis vid 16 och middag vid 19, beroende på när ni äter. Då blir middagen kvällsmat. Mellis kan ju bestå av gröten.
Svar på tråden Hur länge gröt som kvällsmål?