• Miranda

Hur frakta järnsäng från Lund till Örebro?

Alltså jag har ett problem. Jag vill sälja min vackra järnsäng och har hittat en köpare. Problemet är att jag bor i Lund och köparen i Örebro. Det handlar alltså om frakten. Bussgods tyckte jag ju lät toppen och enligt deras webbplats så ska man kunna frakta sängen dit, meeeen när vi ringde för att höra om priset så säger de att de inte kan frakta så stora tunga saker. Sängen väger ca 40 kg. De t.o.m. erkände att det stod fel på webbplatsen .

Finns det någon här som vet andra fraktsätt och hur det funkar? Tåg? Andra fraktfirmor?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur frakta järnsäng från Lund till Örebro?
  • Linda1976

Oj.... en klurig en... Köparen får väl ta sig en semesterhelg i Lund, och hämta sängen på samma gång, Lund är ju en supermysig stad!

• LadyMarmalade

ring en speditör...de är inte speciellt dyra och fraktar vad som helst i princip

öö...vad heter de då?

här finns bland annat schenkel BTL, fniss...sen kom jag inte på namnet på fler...men jag har skickat bla en sadel via dem
    De levererar dessutom direkt till dörren

• Linda1976

JetPak?
    DHL?
    FedEx?

fast såna kanske är snordyra?

• Miranda

Tackar för tips! Jag ska kolla upp firmorna.

Linda1976: jepp, Lund är en mysig stad

• AMA68

Går inte sängen montera isär då så du kan skicka t.ex. två stycken 20 kilospaket om nu 40 var för mkt för Bussgods?
    20 kg är gränsen för Postens vanliga paket vet jag, annars kan du nog kolla med dem också?

• Miranda

AMA68: jo jag försökte den varianten med Bussgods också (sängen går att ta isär), men det var kalla handen. Härifrån Lund (eg Malmö) ska en person (chauffören) kunna bära paketet med lätthet. Är så ilsk på Bussgods som på sin webbplats skryter om att de kan frakta prylar över 100 kg.

Kanske kan vara värt att kolla upp Posten, men tror det blir vansinnigt dyrt?

• Lejra

kanske värt att kolla med flyttfirmor ifall de har en flytt från lund/malmö till örebro den närmsta tiden? kanske finns plats för sängen i samma lass?

• Miranda

Darling1: Också ett bra tips. Tackar!

• AMA68

Ett 20 kilospaket med posten ska kosta 255:- och för kolli längre än 1,2 meter tillkommer en avgift på 62,50. Inte såååå farligt om man betänker att det är en hel JÄRNsäng som ska ett antal mil eller?

Lycka till!!

• Sonora

Smartast är att ta kontakt med ett åkeri/spedtör på orten där du bor typ Schenker som har linjebilar. Flyttfirma kan jag inte rekommendera, tenderar att bli dyrt. Här kan du läsa mer: www.schenker.se/servlet/se.ementor.econgero.servlet.presentation.Main&data.language.id=1

Hoppas det hjälper!
    /Erika
    *som jobbar med specialtransporter, dvs tungt, brett, högt och långt*

• Miranda

Gud vad FL är bra när man har kluriga frågor!!!

AMA68: Nä det priset verkar faktiskt helt överkomligt. Tack snälla!

Cobra: Ska läsa mer om Schenker och jämföra priser. Tack du också!

• Sonora

Nemas problemas.
    Lycka till!

Svar på tråden Hur frakta järnsäng från Lund till Örebro?