• Engel och Noels mamma

Vilka områden i Malmö el strax utanför??

Kommer att flytta ner till Malmö området tillsammans med min familj, har två småbarn. Vill veta vilka områden som är bra att bo i, som är lugnt och har bra förskolor i närheten. Grönområden?

• Svar på tråden Vilka områden i Malmö el strax utanför??
  • Åsa Ystad

Det beror ju lite på vad ni vill ha...
    Vad är viktigast; grönområden, avstånd till Malmö, huspriser, lugnt, bra förskolor? Kan du lista lite vilka krav ni har?

• Mömselina

vi bor på kulladal, här är jättemysigt! många föskolaor och massa grönområden, mkt barnfamiljer... sen finns det ju limhamn, bunkeflo, bellevue.....

• Engel och Noels mamma

Vill bo i ett tryggt och lugnt område. Kan tänka mig ca max 4-5 mil utanför.

• Engel och Noels mamma

Hur är förskolorna i Limhamn, bunkeflo?

• Mömselina

de är jättebra...sen finns ju klagshamn också, det är 1 mil utanför ca

• Mömselina

eller vellinge, ytterligare en mil....

• Engel och Noels mamma

Sitter i tittar på Hemnet varje dag nu. Man blir lite småttförvirrad när man inte vet hur områderna är. Vill ju att mina små ska bo tryggt o bra.

• petra34

Åkarp är jättemysigt, 1 mil utanför Malmö o lika långt till Lund. Finns bra förbindelser! Mycker barnfam.

• Åsa Ystad

Ystad är visserligen 5 mil ifrån, men det går pendeltåg. Superlugnt och tryggt för barn. Vi flyttade ut när vi tröttnade på Malmö. Bättre huspriser också.
    Har ni mer pengar och vill bo närmre Malmö skulle jag nog satsa på Limhamn.
    Klågerup är ett lugnt villasamhälle (Svedala kommun). Norrut finns också lugna och bra områden, t ex Hofterup (Kävlinge kommun). Blentarp i Sjöbo kommun är också fint. Men det är mer renodlade villasamhällen.

• Dinturiel

Vi bor i Lindeborg och trivs jättebra. Lugnt, ingen trafik mer än en buss och de som bor här. Finns åtminstone tre dagis i närområdet, två lekplatser och det är grönt och fint. Man märker knappt av stan, av vad vi tycker då. Men ändå är det bara 20-25 min med buss in till city.

• Mömselina

vi bor som sagt på kulladal, det är intill lindeborg...grymt bra! håller med föregående talare

• Engel och Noels mamma

Kävlinge verkar vara helt ok. Bra priser också. Ngn som bor där som vet hur förskolorna är. Har barnen utelekplats på förskolan? Är det ett bra ställe att bo på?

• NoXigen

men kävlinge e ganska så långt från malmö ju, Oxie är heelt ok o växa upp i. Fin miljö och massa bra dagis mm
    Engel och Noels mamma skrev 2008-09-04 08:50:10 följande:

Kävlinge verkar vara helt ok. Bra priser också. Ngn som bor där som vet hur förskolorna är. Har barnen utelekplats på förskolan? Är det ett bra ställe att bo på?
  • Rebubblan

Vi bor mitt inne i stan, men vi har letat hus i Bunkeflostrand/Klagshamn rätt länge. Ganska dyrt område och lite svårt att få förskoleplats för det är så mycket barn där ute.
    Kävlinge är nog fint. Jag känner ingen som bor där men har aldrig hört något negativt om det. Lomma och Bjärred är andra bra områden norr om Malmö. Bara är lugnt och fint också. De flesta ställen runt omkring stan är bra, inne i stan finns det väl desto fler mindre barnvänliga områden. Bäst och lugnast är de västra stadsdelarna, från Västra Hamnen ner till Bunkeflostrand.

• Åsa Ystad

Kävlinge-Malmö tar 23 min med tåg - inte superlångt enligt mig! Kolla www.kavlinge.se om där finns info om barnomsorgen.

• Engel och Noels mamma
    Svar på #15
    Så det går tåg därifrån, jättebra ju. Ska genast titta på Kävlinges hemsida. tack!
  • Engel och Noels mamma

Hur är Annestad-Bunkeflo?

Svar på tråden Vilka områden i Malmö el strax utanför??