• MKS72

När kräva att barnen hjälper till och plockar undan efter sig?

Först kanske man mer leker fram att barnen hjälper till och plockar undan sina leksaker, men vid vilken ålder börjar ni bli lite fastare med detta, att barnen faktiskt SKA plocka undan åtminstone en del efter sig och om sonen eller dottern alls inte vill, vad gör ni då? Plockar undan själv eller har ni någon "konsekvens"? Intressant att veta hur andra gör.
    För som sagt till en början är det ju ganska lätt att få dem delaktiga, men det kommer ju en dag när nyhetens behag har lagt sig och liten kanske hellre har annat för sig...

• Svar på tråden När kräva att barnen hjälper till och plockar undan efter sig?
  • Zondra

Jag kräver av min son att han plockar undan efter sig. Blir kanske inte perfekt varje gång, men han gör det och det gör mig glad. Och han tycker själv att han är duktig. Han är 4 år.

• salsajenny

Min dotter blir 2 i december, jag har under en längre tid uppmuntrat henne att hjälpa till med det mesta, med tvätten, leksaker som ska plockas undan, att duka bordet osv. Nu har jag märkt att hennes intresse för vissa av de sakerna svalnat lite, och det är NU jag nog måste skapa lite mer konsekvens om jag vill att det ska hålla i sig. Men fortfarande på en lättsam nivå med mycket uppmuntran, såsom "nu är du stoor flicka" och "sååå duktig du var nu!" och locka med vad vi ska göra SEN, när vi plockat unden färdigt. =) Hoppas detta funkar nu bara!

• MKS72

När började du? Alltså mer "kräva" än leka undanplockning? Hur gammal var han då?

• MKS72

Min son är snart 2,5 år och jag börjar kräva lite mer nu. Förut var det mest på lek, men nu tycker jag att han ska klara av mer. Ibland blir jag dock osäker om jag är för hård. Ibland t ex konfiskerar jag leksaker ett tag om han slänger dem på golvet och vägrar plocka undan trots upprepade tillsägelser. Alltså inte under lek utan när det är undanplockningsdags till exempel i köket vid middagstid.

• salsajenny
    MKS72 skrev 2008-09-03 10:18:47 följande:
    Min son är snart 2,5 år och jag börjar kräva lite mer nu. Förut var det mest på lek, men nu tycker jag att han ska klara av mer. Ibland blir jag dock osäker om jag är för hård. Ibland t ex konfiskerar jag leksaker ett tag om han slänger dem på golvet och vägrar plocka undan trots upprepade tillsägelser. Alltså inte under lek utan när det är undanplockningsdags till exempel i köket vid middagstid.
    förstår han varför? För i såna fall är du nog inte för hård. =)
  • Zondra

Jaa du...lekte mest fram det tills han var runt 3 skulle jag tro...sen blev det tuffare efter det tror jag...det har liksom flytit på ganska naturligt så jag vet inte exakt när. Men som sagt, lekte mest fram det i början, och sen blev det mer "Nu plockar du upp efter dig, annars tar mamma sakerna och så kan du inte leka med dem mer sen", osv...och när han sen gjorde det så var det mycket beröm. Nu går det ganska mycket av rutin tycker jag.

• Mamman till två

dottern är 3½ & hon måste alltid städa efter sig, hemma & hos andra..

Innan hon började på dagis (21 mån) uppmuntrade jag henne att städa, & oftast tyckte hon att det var kul - hon fick ju beröm... men det var inget krav..

När de går på dagis får de ju även lära sig att man ska städa efter sig så efter dagisstart körde vi samma metod hemma..

• Zondra

Lilla Mams: samma här, tycker det var ganska smidigt att införa samma regler hemma som på dagis. När det gäller undanplockning alltså.

• Shannara

Mina stora är 11, 9, 4 och 3... De ska alla plocka undan sina saker varje kväll före sju... De stora har naturligtvis stärre krav på sej än de små... Men även en treåring kan lägga leksaker i lådor och veta vad som sker om han inte städat.

Det som ligger kvar på golvet vid sänggående är borta på morgonen...

♡Jag har världens fem goaste trollungar!♡
  • Pshevil

Vi har inte haft några krav än alls, sonen är 2 år och 9 mån. Vi försöker få honom att hjälpa till att plocka in leksakerna men det går trögt.
    Men nu har han börjat på dagis där de är mycket noga med att barnen plockar in efter sig, speciellt de lärande leksakerna (man tar inte fram någon ny förrän man har plockat undan den man håller på med) och jag tycker redan att det börjar bli bättre här hemma. Och han vill hjälpa till att duka och duka av varje dag nu...

• msmalin

vid 3 har jag börjat kräva att de ska hjälpa till med undanplockning av leksaker, jag kan mycket väll hjälpa tilol själv men de SKA oxå vara med o plocka.. ju äldre ju mer krav på städningen

• Theia

Kan man stöka till så kan man hjälpa till och plocka undan! Så säger vi här iaf och de funkar om man hjälps åt
    Hon är 2½. SKulle hon vägra så säger vi bara att då kanske hennes tjejkompis vill ha hennes leksaker och då städas de till tusen

• Tindra02

Först när dom var ca 3år städa jag och dom var med och tittade.
    Vid 4år då satte jag mig på en stol och pekade vart allt skulle vara.
    Vid 5år fick dom veckopeng (10kr) och städar sitt rum själv, 1dag/vecka.
    Vid 6år tillkom dammsugning (20kr)
    Vid 8år tillkom dammning

Har funkat så himla bra här hos oss...
    Men visst, det kan tjuras sopm attans på söndagen, men det blir ingen lek eller spel förrän det är färdigt...

tjej -95, kille -00, tjej -02, kille -05, tjej -07, Bf 14 nov
  • Jenny9

JAg hoppas aldrig behöva kräva att mina barn plockar undan efter sig och är rätt säker på att de kommer göra det ändå. Jag tycker jag kommer hur långt som helst med dels självklar attityd till att man plockar undan i vissa lägen och beröm när de gör det spontant. Men jag tycker inte undanplockningen är så viktig att det är nåt jag är beredd att sätta upp på krav-lista.

• Theia
    Jenny9 skrev 2008-09-04 23:56:31 följande:
    JAg hoppas aldrig behöva kräva att mina barn plockar undan efter sig och är rätt säker på att de kommer göra det ändå.
    Jo tjena
  • msmalin

fast jag tycker det är viktigt att man lär sig att det man tar fram ska man själv plocka undan att alla inte springer o gör det åt en

• E L I

Sonen är 2 år och han får plocka undan efter sig, men än så länge så är det ju mest på lek. Jag börjar och sedan säger jag att han gärna får hjälpa till och då gör han det gärna!

När vi är borta brukar jag bara säga: du får plocka undan sakerna igen. och då gör han det nästan alltid, någon gång vill han inte, men då plockar jag undan!
    Så än så länge är det inget tvång men jag tycker i allafall han ska hjälpa till med några saker.

Skulle dock aldrig ge honom en konsekvens om han INTE hjälpte mig, tycker han är för liten för det!

Svar på tråden När kräva att barnen hjälper till och plockar undan efter sig?