• Fidelis ad urnam

Helstekt fläskkarré, hur få den riktigt mör och god?

Jag har en bit hel fläskkarré hemma, på ca 600 gram, och tänker tillaga den hel i ugn.
    Hur länge och på vilket gradtal ska jag tillaga den för att den ska bli riktigt mör och fin?
    Ge mig alla tips ni har på hur man får den just mör, lättuggad och fin.

Tack för all hjälp

Amor vincit omnia et nos cedamus amori
  • Svar på tråden Helstekt fläskkarré, hur få den riktigt mör och god?
  • Night Angel

haha ska du med ha det..ska ha plommonspäckad  hel fläskkarre..så jag hänger på tråden för tips

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • Alina

Det bästa sättet att få kött riktigt mört är att marinera över natten med citron i marinaden. Då blir det RIKTIGT mört.

• Alina

Glömde: Bryn runt om i stekpanna, stoppa in i ugnen på 225 grader i 20 minuter. Låt den sedan vila 5 min innan du skär upp den så rinner inte köttsaften ut.

• Alina

Ooops, glöm sista inlägget. Trodde du skulle göra fläskfilé

• Angela88

Jag brukar tillaga hel fläskkarré (kryddad enligt egna önskemål) i stekpåse, 200 grader i ugnen med potatis, morötter, lök och äpple i påsen också. Hur lång tid beror lite på storleken men man ser när den är klar (1-1½ timme ca). Köttet blir jättemört och smälter i munnen.

• Night Angel

ok ska se här...hittade  min kokbok 

Gnid in kött med salt ,peppar  och timjan...för bryn köttet först i en stekgryta. lägg den sedan med den feta sidan uppåt i nån ugnsfast form.stek med termometer i ugnen på 175 grader..klart när termometen visar 85 grader.ta ca 1-1 1/2 tim för din tror jag..

Min är nåt på 1 kg så jag har den nog inne mellan 1 1/2 -2 tim

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
Svar på tråden Helstekt fläskkarré, hur få den riktigt mör och god?