• mizzan

konstiga ljud i örat.

Var på semester för en månad sen och det var väldigt blåsigt. Efter det så har jag fått konstiga ljud i örat som kommer och går. Svårt att förklara ljudet, men mer som lockljud, det slår inte helt lock med typ som i intervaller..Som knackningar/knastringar. Kan även under den tiden kännas som hörselnedsättning.
    Fast värst är det nu, har haft ljudet i över 10 min, efter jag kom ut ur duschen.

Hoppas ni förstår vad jag menar och kankse hjar nått förslag om vad det kan vara.

• Svar på tråden konstiga ljud i örat.
  • mizzan

hm.. aldrig trott att de kan vara nått sånt..men ska ringa vårdcentralen då jag kommer hem.

• luddigamaskrosen

vaxpropp kanske? eller så har du som jag, lätt för att få vatten in i öronen och det inte kommit ut.tinnitus, är inte det mer små pip hela tiden?

• Alderia

Jag tror som luddigamaskrosen: vax eller vatten. Det knastrar i mina öron om jag har kvar vatten i dem efter bad eller dusch.

• mimmi 1

exakt.. jag tippar också på vaxpropp...

• Cilla R

Knastringar och klickljud har jag hela tiden, men jag har väääldigt dåliga hörselgångar. Gå till VC och se om inte hörselgångarna kan ha svullnat upp, typ en infektion.

Mamma till Néa och Ophelia!
  • Stjärnfall82
    luddigamaskrosen skrev 2008-09-03 13:23:29 följande:
    vaxpropp kanske? eller så har du som jag, lätt för att få vatten in i öronen och det inte kommit ut.tinnitus, är inte det mer små pip hela tiden?
    Tinnitus kan vara olika slags ljud..pipande, susande, brummande..man kan säg att det finns oändligt många upplevelser av tinnitus-ljudet från person till person som lider av det.
  • Stjärnfall82

Men ts ring och boka tid hos vårdcentralen för att kolla upp det.

• mizzan

har ringt hm.. vad heter det.. sjukvårds rådgivningen, de trodde också att de kunde vara vax propp.. Något som har aldrig någonsin haft förut vad jag vet.Inte haft problem med vatten i öronen heller.. Men ska nu tror jag boka tid till VC för en koll.

• Maria 79

Sådär kan jag också få om det kommit vatten i örat.
    Böj huvet ner på den sida som besvären är och hoppa på ett ben några gånger. Är det vatten så rinner det ut efter ett tag. Först brukar brummande/knastrandet bli MYCKET högre, precis innan det rinner ut. Värt ett förök iaf..? Lycka till

• Myrtille

Är du gravid? Eller har ändrat i vikt nyligen? Jag tycker det låter som "tuba aperta". Det är ett tillstånd där örontrumpeten öppnas och stängs till och från spontant. Det är vanligare hos gravida, och i ett sådant läge kan det sannolikt gå tillbaka av sig självt. Ibland får man en mer kronisk variant, vilket kan vara besvärligt, och ganska svårbehandlat.

• mizzan

Är varken gravid eller ändrat vikt nyligt... Men man få se vad de säger på VC.

Myrtille skrev 2008-09-05 11:15:46 följande:
    Är du gravid? Eller har ändrat i vikt nyligen? Jag tycker det låter som "tuba aperta". Det är ett tillstånd där örontrumpeten öppnas och stängs till och från spontant. Det är vanligare hos gravida, och i ett sådant läge kan det sannolikt gå tillbaka av sig självt. Ibland får man en mer kronisk variant, vilket kan vara besvärligt, och ganska svårbehandlat.
  • Myrtille

När örontrumpeten öppnas brukar det knastra. En vaxpropp brukar inte knastra. Berätta gärna vad de sade...

mizzan skrev 2008-09-05 11:35:18 följande:
    Är varken gravid eller ändrat vikt nyligt... Men man få se vad de säger på VC.
  • mizzan

Har inte ringt och bokat tid än, vet inte om när jag kommer att ha råd.
    Kanske även förklarade lite fel där i början med ljudet. Tycker bara det är så svårt att förklara ljud när man inte kan sätta fingret på det.. Men jag förklarade lite bättre till rådgivning och enligt dem så var de troligtvis vax propp.

• Stjärnfall82
    mizzan skrev 2008-09-05 22:11:35 följande:
    Har inte ringt och bokat tid än, vet inte om när jag kommer att ha råd. Kanske även förklarade lite fel där i början med ljudet. Tycker bara det är så svårt att förklara ljud när man inte kan sätta fingret på det.. Men jag förklarade lite bättre till rådgivning och enligt dem så var de troligtvis vax propp.
    Köp revaxör och se om du kan lösa proppen
  • mizzan

Har nu konstaterat att efter onsdagen har jag inte haft nått mer problem men ljuden, måste ha varit så att de släppte efter den dagen jag hade ljuden som värst.. skönt iaf

• mimmi 1

ha, så där hade jag med..två dagar innan vi skulle på bröllop, jag tonade håret och fick vatten i örat, som inte rann ut... det skrapade, och lät obehagligt..dagen därpå åkte jag till apoteket och köpte revaxör, men på vägen hem så kände jag hur det rann vätska ut från örat,vatten, och sen var allt som bortblåst!!
    Synd att jag hann med den onödiga utgiften på apoteket ;o)
    men kan ju vara bra att ha hemma!

tänk att några droppar vatten kan orsaka så mycket obehag1

• mizzan

mimmi 1 skrev 2008-09-12 12:56:01 följande:

tänk att några droppar vatten kan orsaka så mycket obehag1
    Jo, tur iaf att obehagen är borta =)
Svar på tråden konstiga ljud i örat.