• Svart ros

Varför går det in som en liten grop i huvudet emellanåt?

Upptäckte igårkväll att det gick in som en liten, liten grop i ungefär mitten av huvudet, kanske lite längre fram mot pannan som sedan försvann efter en stund. Såg även hur pulsen slog i den lilla inbucklingen.

Upptäckte samma sak alldeles nyss.
    Blev jätteorolig igår eftersom jag vet hur känsliga deras huvuden är men visste att jag inte orsakat det. Och nu upptäcker jag samma sak igen när jag lyfte upp honom från babygymet och håller honom i famnen...
    Det syns inte speciellt mycket men jag ser ju det eftersom han är min son och jag ser även hur pulsen slår.

Någon som vet vad detta kan vara och om det är farligt att det blir så? Ska till bvc senare i em också så jag tänker givetvis fråga där också.

• Svar på tråden Varför går det in som en liten grop i huvudet emellanåt?
  • Malin321

Fontanellen.... skelettet har inte växt samman där ännu.
    Helt normalt med andra ord :)

• Busbellan

Helt normalt
    Det ska vara en öppning i skallbenet där så att hjärnan får plats att växa. Brukar vara ihopväxt runt 1,5 år.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Aljen

Det är fontanellen antagligen, kanske blir att den drar insig om han är ansträngd eller nåt? vet också att fontanellen kan bukta inåt vid vätskebrist

• MamiDiddi

är det inte fontanellen du ser då? den är i mitten av huvudet och det är bara tunn hud där för skallbenet har inte hunnit växa ihop ordentligt. kan det vara det du menar?

• Svart ros

Åhh vad skönt att höra!
    Men är det normalt att det går innåt som en liten, liten grop ibland?

• Joline och Alexandra

Var försiktig vid fontanellen man ska inte hålla på å trycka där...

• Champagne
    Vicke85 skrev 2008-09-03 12:18:49 följande:
    Åhh vad skönt att höra!Men är det normalt att det går innåt som en liten, liten grop ibland?
    Ja det är helt normalt!
  • Svart ros

Är aldrig där och trycker! Vet ju hur känsliga deras små huvuden är...

Joline och Alexandra skrev 2008-09-03 12:19:11 följande:

Var försiktig vid fontanellen man ska inte hålla på å trycka där...
  • Svart ros

åhh tack så hjärtligt för era svar!!
    Känner mig mycket, mycket lugnare nu. Tack.

• niiile

Som de andra skriver, är det troligtvis fontanellen du beskriver. Att det pulserar är normalt, lika så att den syns.

Men var lite observant; Det kan även vara ett tecken på att barnet fått lite för lite vätska i sig. Så håll koll på att det blir några tunga blöjor och att det inte är mörkgult.

Svar på tråden Varför går det in som en liten grop i huvudet emellanåt?