• mikka

Vit bröstvårta

Min bröstvårta har blivit nästan kritvit precis i mitten. Det gör även ont när jag ammar. Någon som vet vad detta beror på?

• Svar på tråden Vit bröstvårta
  • Eisa

Kärlkramp i bröstvårtan. Vanligt, ofarligt, smärtsamt, kan även bli lila. Lägg blöta tepåsar (svart te) emot om du vill lindra.

• Eisa
    Hertha skrev 2008-09-03 13:06:40 följande:
    www.amningshjalpen.se/radgivning/smarta.htmKan också vara någon form av svamp. I länken ovan går de igenom lite olika orsaker till smärta i bröstvårtor och vad man kan göra, inkl varför svart te funkar
    svart te funkar för att det vidgar kärlen (det är när de drar ihop sig som det blir vitt och smärtsamt).
  • Nikegumman

Det kan vara svamp! Jag fick det för ett drygt år sedan när jag ammade min dotter. . mina bröstvårtor blev alldeles vita och det gjorde såå ont när jag ammade! Jag tror att jag fick svamp från min dotter som var helt vit på tungan (vilket kan vara vanlig mjölkbeläggning också. .) Prova att ta på vanligt Vichyvatten (det är ngt med bikarbonatet där i) på bröstvårtorna (jag doppade brösten i en kopp med Vichy) och ev på barnets tunga med en indränkt tops. . det är lätt att man bara behandlar sig själv ELLER barnet och då kan det bli en ond cirkel att man ger tillbaka svampen till varandra hela tiden. .
    MEN . . det är ju inte säkert att det är svamp. . vill du vara säker så gå till en läkare el barnmorska!! Det finns även salva mot svamp!

Lycka till!!

• Nikegumman

OJ!!!! Här får man vara snabb!! : O När jag skrev mitt inlägg så hade du inte fått ett enda svar! Ha ha . .

• Labrat

Har oxå haft det.. låter som Raynauds syndrom, kan man även få i fingrar o tår.. Gör det ont efteråt oxå? Jag hade grymt ont i säkert en timme efteråt. Finns en medicin som heter Adalat som eg är en hjärtmedicin, men som gör att blodkärlen vidgas o därmed kommer blodet tebax t bröstvårtan. Prata med amningsmottagningen om detta, är inte så vanligt så det feldiagnostiseras ofta som svamp.. Lycka till!

• Kundalinigirl

Det vita du har det täpper inte till vårtan så mjölken kommer ut på andra ställen??
    Så hade jag det när jag fick mjölkstockning... det vita satt lixom fast o jag fick pilla/dra bort det efter varje amning, kallas white spots.... Höll i sig i flera dar till en på amningscentralen sa till mig o prova ett naturläke medel som heter lechitin, så försvann det och även det onda i brösten...

Svar på tråden Vit bröstvårta