• luddigamaskrosen

Fick idag diagnosen seborré!

Efter 5½ års klåda, kliande, flagande och sår har jag fått diagnosen seborré. Har vart hos flera läkare förut men dom har aldrig sagt nåt annat än eksem och gett mig salvor och schampon. Så idag var jag där igen och han sa orden "kronisk" och "förhoppningsvis bättre i medelåldern"! Det känns hemskt. Jag kommer aldrig känna mig vacker igen!
    Har fått en remiss till hudläkare men han hade inga förhoppningar på att dom skulle kunna göra nåt annorlunda.
    Finns det nån här med samma diagnos och som kanske har tips på lindring? Det enda jag kan komma på nu är att raka av mig allt hår (där det är som värst).

• Svar på tråden Fick idag diagnosen seborré!
  • jennan34

Hejsan
    Jag tycker det är knepigt att din läkare inte ens sagt att det finns lindring..
    Head and shoulders funkar att tvätta håret med,fungoral som finns på apoteket när det är värre.O Betnovat som din läkare kan skriva ut när det är som värst Är en kortison lösning som funkar jättebra är bara o badda där det är som värst.
    Lycka till

• luddigamaskrosen

Head and shoulders funkar inte alls för mig och har haft selsun i ett år men det gör inte mycket. Kanske kan det va så att det ligger på det värsta stadiet och därför det inte lindrar. Ska nu prova tea tree oil shampoo iallafall.

• Filippa

Hej!

Jag har Proseassis eller vad det heter i hårbotten.
    Är ärftligt tyvärr. Har haft det sen jag var ca 5år.
    Jag har mera eksem vid väder om slag speciellt vid hösten.
    Tycker att saltvatten har hjälp mig mest. När jag varit utomlands är jag så fin i hårpotten.
    Men har hört att tea tree oil är bra skall nog prova det själv.
    Ha de

• luddigamaskrosen

Jag har också i hårbotten, riktigt illa just nu. Prövade tea tree oil i håret igår och jag får för mig att allt det tjocka lagret lossnar lättare nu och då kanske det håller sig fint ett tag.
    Har både läst och hört att sol och bad ska hjälpa. En bra anldning att skämma bort sig med en resa då.

• jennan34

Prova Fungoral då från apoteket,det har hjälpt mig o många av mina vänner som har detta problem..Samt Betnovat den är guld värd..Det schampoot du nämnde har jag provat o som sagt hjälpte inte mig lr..

• luddigamaskrosen

fungoral funkar tyvärr inte på mig, inte selsun heller.
    har nu tvättat håret med tea tree oil många gånger och det känns som om det funkar lite grann ialf.

• hipponk

Bara komma på tanken med Head and Shoulders till seboree.. Fick du verkligen inget tips av läkaren.. det finns ju en uppsjö av olika saker och du har säkert testat en hel del..ett sådant där som ofta dyker upp är Bio + som säljs hos frisörer..kanske har du testat det med? Dinns en hel del som blivit hjälpta av det..
    Tea tree schampon är också bra..finns ju balsam för hårbotten som sätter igång blodcirkulationen och vissa av dem är med tea tree olja i..

• jennan34

på mig funkar Head and shoulders..men inte då mot själva eksemet utan det lindrar..

• luddigamaskrosen

hipponk. nix inget tips alls av läkaren. visst sa han att han inte ville ge mig massa behandlingar innan jag fått komma till hud. han tyckte dom skulle se mig i samma skick som han. men jag orkar inte gå med det här i 3 månader till så jag kör tea tree så länge. det funkar sisådär.
    men nu har min hy knasat ur. är hur torr som helst i ansiktet. inte som det i håret eller på andra ställen utan mer som om jag skulle behöva lotion varje dag. aldrig haft så så jag misstänker att det har med varann att göra.

• jennan34

Det kanske är så att tee tree torkar ur hårbotten som ansikte?? Annars har jag seborre i ansiktet oxå,hårfästet,näsvingarna,ögonbrynen och i o utanför öronen. Men det baddar jag med Betnovat så blir det genast bättre..Jag sökte oxå för det nångång,men jag vart inte skickad till nån hudläkare för läkaren sa bara att det finns inget botemedel så det går inte o göra nåt åt det..

Svar på tråden Fick idag diagnosen seborré!