• Piggley Wink

VAB när man studerar???

Kan man vaba när man studerar, dottern är hemma från dagis med 40 graders feber...

• Svar på tråden VAB när man studerar???
  • jen bossman

ja, plus att du får hela studiepengen oxå.

• MalinMatsdottir

Tror inte det eftersom du inte har ett inkomstbortfall som student...

• Morbid Mistress

Nej, vab är till för att täcka ekonomisk förlust och det har du inte som student.

Finns gud slår hon sig för pannan över människans dumhet
  • jen bossman

jodå. jag pluggade förra året och då sa dom på skolan att man måste anmäla vab till försäkringskassan.

• Piggley Wink

Jag tänkte mest om det blir ofta och jag inte lyckas ta tillräckligt många poäng, om man själv är sjuk så kan man ju få behålla studiemedlet ändå, men om man blir återbetskyldig och inte får nåt annat

• MalinMatsdottir

jen bossman skrev 2008-09-03 13:42:28 följande:

jodå. jag pluggade förra året och då sa dom på skolan att man måste anmäla vab till försäkringskassan.
    Man bör anmäla vab för om sjukdommen blir långvarig så får man ju studiemedlet istället för att låna det. Men som student har man inte rätt att få ekonomisk ersättning av fk eftersom man får pengar från csn även om man är hemma.
    Vet inte hur det fungerar om man inte tar sina poäng. Kanske kan man skriva ett "snyftbrev" till csn och få dispens för fortsat studiemedel.
  • plutto

Man får INTE vård av barn om man studerar. Däremot kan man ha rätt att behålla studiemedlet när man vabbar. Det finns särskilda blanketter på CSN's hemsida.

Tillfällig föräldrapenning (VAB) betalas ENBART ut när man avstått från arbete eller a-kasseersättning. Undantag är om man är föräldraledig och barnet vårdas på sjukhus. Men då är förutsättningen att man har en SGI fastställd.

• plutto

Då måste du ha jobbat extra och avstått från arbete. Eller?

momster skrev 2008-09-03 16:09:41 följande:
    har inte läst hela tråden men när jag studerade så fick jag vab
Svar på tråden VAB när man studerar???