VAB när man studerar???
Kan man vaba när man studerar, dottern är hemma från dagis med 40 graders feber...
Kan man vaba när man studerar, dottern är hemma från dagis med 40 graders feber...
ja, plus att du får hela studiepengen oxå.
Tror inte det eftersom du inte har ett inkomstbortfall som student...
Tack för snabba svar, men väldigt olika????
Nej, vab är till för att täcka ekonomisk förlust och det har du inte som student.
jodå. jag pluggade förra året och då sa dom på skolan att man måste anmäla vab till försäkringskassan.
Jag tänkte mest om det blir ofta och jag inte lyckas ta tillräckligt många poäng, om man själv är sjuk så kan man ju få behålla studiemedlet ändå, men om man blir återbetskyldig och inte får nåt annat
jen bossman skrev 2008-09-03 13:42:28 följande:
Skrev ett mail till fk, men förväntar mej inte nåt svar på ett par veckor
Man får INTE vård av barn om man studerar. Däremot kan man ha rätt att behålla studiemedlet när man vabbar. Det finns särskilda blanketter på CSN's hemsida.
Tillfällig föräldrapenning (VAB) betalas ENBART ut när man avstått från arbete eller a-kasseersättning. Undantag är om man är föräldraledig och barnet vårdas på sjukhus. Men då är förutsättningen att man har en SGI fastställd.
Här fanns bra info: csn.se/2.127/2.302/1.476 man skulle iaf anmäla till csn så det är väl bara att ta tag i det nu...
har inte läst hela tråden men när jag studerade så fick jag vab
Då måste du ha jobbat extra och avstått från arbete. Eller?