Hund och choklad
Alla vet såklart att hundar inte ska äta choklad. Jag har själv två hundar och alltid varit supernoga med att de inte ska komma åt choklad någonstans.
Men igår var alltså olyckan framme. I ett obevakat ögonblick lyckas ena hunden riva ned en godispåse med blandade typer av smågodis. Hör hur något prasslar och hittar hundf*n hetsätandes med hela huvudet nedtryckt i påsen.
Efter vad som var kvar i påsen hade han hunnit äta upp en 4-5 centerbitar och några majsbollar. Ja, förutom allt det andra icke-chokladiga godiset då.
Jagg börjar läsa på internet om hundar och chokladmängder men det står ganska olika på olika sidor. Fann iaf att man ska åka direkt till veterinär och ge kräkmedel, alt framkalla kräkning hemma.
Klockan var elva på kvällen och vi har tre timmar med bil till närmsta nattöppna djursjukhus. Och hur framkallar man kräkning hemma på en hund som är så ego att han aldrig skulle släppa ifrån sig en nedsvald godisbit?!
Rätt snart börjar hunden darra och ser illamående ut. Han hulkar också och snart är han nästan som lite full.
Panik!
Jag ger massor med mjölk och ett ägg. Han kräks ordentligt en gång, men inget godis kommer upp, såklart. Trugar i mer mjölk (har aldrig behövt truga i den hunden någonting innan) och han kräks igen.
Kommer på man kan ringa efter jourveterinär. Får tag på en som säger att jag ska ge mjölk eller filmjölk för att späda ut chokladen i hans mage och ev få honom att kräkas. (Bingo, precis vad jag gjort ju!)
Viktigt är iaf att han inte får hjärtklappning, hetsig andning eller saliverar.
Hunden kräks igen och somnar sedan. Jag sitter uppe halva natten och stirrar efter symptom med bilnycklarna i handen.
Men, nu till min fråga.
Har någon av er med hund varit med om att hunden fått i sig choklad? Vad hände? Någon som till och med varit med om (hört talas om) att hunden avlidit?
För veterinären sa till mig att en hund på ca 10 kg behöver äta omkring 100 g MÖRK choklad innan det är dödligt. Medan jag på internet läst att det kan räcka med 12 g.
Någon?