• Pansarhamster

Hund och choklad

Alla vet såklart att hundar inte ska äta choklad. Jag har själv två hundar och alltid varit supernoga med att de inte ska komma åt choklad någonstans.

Men igår var alltså olyckan framme. I ett obevakat ögonblick lyckas ena hunden riva ned en godispåse med blandade typer av smågodis. Hör hur något prasslar och hittar hundf*n hetsätandes med hela huvudet nedtryckt i påsen.

Efter vad som var kvar i påsen hade han hunnit äta upp en 4-5 centerbitar och några majsbollar. Ja, förutom allt det andra icke-chokladiga godiset då.

Jagg börjar läsa på internet om hundar och chokladmängder men det står ganska olika på olika sidor. Fann iaf att man ska åka direkt till veterinär och ge kräkmedel, alt framkalla kräkning hemma.

Klockan var elva på kvällen och vi har tre timmar med bil till närmsta nattöppna djursjukhus. Och hur framkallar man kräkning hemma på en hund som är så ego att han aldrig skulle släppa ifrån sig en nedsvald godisbit?!

Rätt snart börjar hunden darra och ser illamående ut. Han hulkar också och snart är han nästan som lite full.

Panik!

Jag ger massor med mjölk och ett ägg. Han kräks ordentligt en gång, men inget godis kommer upp, såklart. Trugar i mer mjölk (har aldrig behövt truga i den hunden någonting innan) och han kräks igen.

Kommer på man kan ringa efter jourveterinär. Får tag på en som säger att jag ska ge mjölk eller filmjölk för att späda ut chokladen i hans mage och ev få honom att kräkas. (Bingo, precis vad jag gjort ju!)

Viktigt är iaf att han inte får hjärtklappning, hetsig andning eller saliverar.

Hunden kräks igen och somnar sedan. Jag sitter uppe halva natten och stirrar efter symptom med bilnycklarna i handen.

Men, nu till min fråga.

Har någon av er med hund varit med om att hunden fått i sig choklad? Vad hände? Någon som till och med varit med om (hört talas om) att hunden avlidit?

För veterinären sa till mig att en hund på ca 10 kg behöver äta omkring 100 g MÖRK choklad innan det är dödligt. Medan jag på internet läst att det kan räcka med 12 g.

Någon?

• Svar på tråden Hund och choklad
  • drea

ring till djurakuten i sthlm och fråga, det gör alltid jag.
    tel: 08-30 19 00

• Matece

Vad väger hunden?

Det som veterinären säger stämmer. Det ska vara en större mängd choklad. Dessutom är ju inte Center någon som innehåller mörk choklad.

Jag har varit med och magpumpat en cockerspaniel som ätit en hel chokladkaka (typ 200 g) MED folien runt som var förr.

Och har det inte hänt något nu kan du vara lugn.

• Pansarhamster

drea

Jo, jag ringde Agrias jourveterinär för rådfrågning på 0900 - 100 51 61.

• linjes

Våran hund åt choklad häromdagen mintmarabou tror jag men han reagerade inte alls

• Pansarhamster

Hunden väger 9 kilo.

Jag har hört sådana skräkhistorier om hundar och choklad att jag väl i princip trott att han skulle smälla av död om han så nosade på en kexchoklad. *haha*

Därför är det skönt att höra att det kanske inte är så hemskt farligt ändå.

• väntar i Kina kön

Såg ett program just om choklad och hundar och jag har för mig att hunden OM jag nu inte minns fel fick njur eller lever problem och att hundar kan dö av en mindre mängs choklad.

Hundchoklad??? Är inte farligt eftersom de är till hundar men innehåller inte de ochså choklad, konsigt!!

• Mirris

Jag ringde en gång i panik när jag var hundvakt åt en whippet som var värsta tjvuen.
    Det var julafton och jag kom hem med 2 st chokladkartonger... ställde påsarna i hallen och gick ut för att hämta mera i bilen. När jag kom tillbaka så hade den där jämrans jycken fått ut en av askarna och tuggat hål i botten o käkade för glatta livet.

Men det var ljus chokld och inte hela världen tyckte dom.
    Ju högre kakaohalt desto farligare.

Men har man otur så kan ju minsta lilla orsaka ett elände.

Fast hände det här igår och inget har hänt än, då är det nog ingen fara.

• Kantarellen

Nu kan jag inte svaa på din fråga mer än att olika individer är olika känsliga. Men, jag har varit med om att en hund satt i sig stora mängder lösgodis och den blev riktigt dålig, kräktes massor och blev loj. Satt ute i en stuga i ödemarken utan bill... Till slut kräktes i alla fall godiset upp och hunden blev glad igen. Så din hund skulle kunnat må dåligt bara av själva godiset med.

• marianatte

När jag var liten fick vår hund punchpraliner ibland som "godis". Vi visste då inte att choklad var giftigt. Han blev 14,5 år...

Han fick dessutom köttbullar med lök (lök som också ska vara så giftigt).

Med andra ord, jag hade inte fått panik.

• Danne123

Har haft hundar som har delat på en hel alladinask. Nu var de hundarna lite större och det är trots allt inte så mycket choklad på praliner och liknande. Tycker inte du bör vara orolig.

Svar på tråden Hund och choklad