• Jiffy75

Vad bör man tänka på när ens 6 månaders bebis är förkyld?

Bör man hålla sig inomhus t ex?

• Svar på tråden Vad bör man tänka på när ens 6 månaders bebis är förkyld?
  • Min högsta önskan

Du behöver inte hålla dej inomhus!
    Min son har feber och är förkyld (han är iof 19 månader) och han har sovit middag ute i vagnen. Gjorde så även när han var mindre.
    Frisk luft är bara nyttigt för dom!

Är bebisen täppt i näsan kan du ju underlätta andningen genom att höja huvudändan på sängen, och även i vagnen.

• annlu748

Nej inte inomhus frisk luft är bra, det hade iaf inte jag varit med min lilla kille (om bebisen har feber så bör du vara inne). När han sover kan du höja upp sängen i huvudändan. Du kan se till att du har renäsans (kokslatlösning) hemma. Försöka få din bebis att amma/dricka lite mera. Köp en nässug för att underlätta lite för bebisen.

krya på er =)

• Lotten73

hur länge kan en sån liten ha feber.
    min kille på snart 6 månader har haft feber i 2 dar nu.
    han äter dricker som han ska men sover mycket mer än vanligt.

• Manchester

Inne eller ute beror nog lite på vädret och på vilket sätt din baby är förkyld. Min son får alltid hemsk hosta när han är förkyld. Om det är fuktigt och småkallt ute blir hostan mycket värre. I så fall är det bättre med rejäl kyla, men torrare väder. Vid låg feber har jag alltid låtit barnen vara ute, men går det upp till 39 eller mer är jag försiktig med det om inte utomhustemperaturen är optimal (typ samma som inne).

Nässug är något som jag också rekommenderar. Så himla enkla och ändå så fenomenalt bra.

• Ina w

Hej

Har en förskyld liten hemma nu(7månader) ger ni alvedon trots att ert barn inte har feber?
    Häls Ina

° ° ° ღ♥ Izabell 2oo8-o2-06 ♥ღ ° ° °
  • Ina w

puffar nån?????

° ° ° ღ♥ Izabell 2oo8-o2-06 ♥ღ ° ° °
  • Min högsta önskan

Jag ger inte min son alvedon förrän han har pöver 38 och jag märker att han är påverkad.
    Han är lågtempad i vanliga fall, så har han över 38 brukar han bli påverkad.

Ina w skrev 2008-09-06 19:14:26 följande:

HejHar en förskyld liten hemma nu(7månader) ger ni alvedon trots att ert barn inte har feber?Häls Ina
  • Flickan och kråkan

Har en 8½-månaders som haft lite feber och varit supersnorig. På många ställen står det att man ska undvika febernedsättande under 39.

"Vid hög feber ? mer än 39 grader - ge febersänkande som Alvedon eller Panodil. Om barnet blir trött, slött och ointresserat ska du söka akut på akutmottagning.

Tor Lindberg, professor emeritus, barnläkare, Barn- och ungdomskliniken, Norrlands Universitetssjukhus, Umeå.

Hittade lite intressant om just feber och febernedsättande medel här för den som är intresserad:

www.growingpeople.se/templates/Page.aspx
    www.alltombarn.se/aktuellt/medicinera-barnet-vid-feber-sa-sager-lakarna-1.11808

Svar på tråden Vad bör man tänka på när ens 6 månaders bebis är förkyld?