• Shagwell

Hur mycket kan man sälja begagnat för?

Hur mycket ska man sälja begagnade kläder för, vad är rimligt?
    Jag är och har varit väldigt rädd om min flickas kläder och hängtorkar alltid så många ser nästan helt nya ut. Har en del märkeskläder såsom P.O.P, Esprit m.m
    En i mammagruppen sålde begagnat för en 10:a plagget, tyckte jag nästan var pinsamt billigt.
    Hur resonerar ni?

• Svar på tråden Hur mycket kan man sälja begagnat för?
  • Shagwell

För att ta ett prisexempel: Har en klänning som ny kostade 400 kr. Obetydligt använd och fortfarande "aktuell"/Uo to date. Vad hade varit rimligt att sälja den för?

• Åsa Ystad

Jag köper själv sällan begagnat om det inte är MYCKET billigare än nytt, men en tumregel är väl att inte ta mer än halva nypriset.

• Pixxi

Tradera är bra. Då kan man sätta 10 kr, vill någon betala mer så bjuder de. Man behöver inte bestämma pris utan den som ska köpa gör det O roligt är det dessutom...

Jag har nog världens vildaste unge
  • Pormoicheia

Håller med om tumregeln "halva priset".

Men se så tycker jag det beror mycket på hur mycket man vill bli av med det/är i behov av extra pengar.

Att sätta ett dyrt pris sänker ju chansen att få in de där extra slantarna (såvida plagget inte är i väldigt fint skick och väldigt udda/speciellt) medan ett lågt pris kan fungera som en "garanti" till att man får in iaf något.

• StaffenAssar

Resonerar som så att jag ändå skulle kasta eller ge bort kläderna vilket skulle ge 0 kr så då sätter jag ut dem på tradera för 1-10 kr och sen får köparna bestämma värdet. Alla bäckar små liksom, och en del kläder går för ruskigt mycket. Tror att man måste vara beredd att sänka mycket om man ska sälja begagnat. Om jag verkligen hade letat efter en sån klänning du vill sälja hade jag nog kunnat ge max 200 kr, om jag handlade på impuls kanske 100 kr

• Shagwell

Okidoki.
    Jag har inte provat Tradera, kanske man borde? Har en killkompis som säljer och köper där hela tiden. De har finansierat en resa för pengarna. Man har så mycket grejjer man tröttnat på som ändå har ett värde för någon annan, istället för att kasta på tippen så borde man orka "Tradera"!

Svar på tråden Hur mycket kan man sälja begagnat för?