• Anonym (Lättad)

Tips till dig med känsligt underliv!!

Hej på er alla familjelivare!!

Har efter många, många, många läkarbesök för mitt känsliga underliv kommit fram till en lösning!! Äntligen!!

Har så länge jag kan minnas haft ett väldigt känsligt underliv; ofta eksem, svampinfektioner, urinvägsinfektioner, svår klåda och irritation.
    Men de senaste dryga året så har jag haft mer eller mindre konstant fruktansvärd klåda och har varit jättetorr och fått små sprickor som inte vill läka.
    Har som sagt varit hos många läkare, men aldrig fått någon hjälp, anser jag.
    Men så slog det mig härom veckan.. Allergi mot toalettpapper?? Kan man ha det?? Jojomensan!! Visst kan man det! Så nu har jag bytt toalettpapper från blekt, till oblekt, smörjer in mig ungefär verje gång jag varit på toaletten med vitt vaselin, samt smörjer in mig med olja innan jag duschar underlivet. Duschar underlivet gör jag med vatten varannan dag(anledningen till att jag smörjer in med olja innan är för att vettnet inte blir lika uttorkande då). Gick till en gynekolog när jag misstänkte att det var toalettpappret som var boven i dramat, och hon sa då att det är inte bra att smörja in sig FÖR ofta med olja, då det tillslut får samma effekt som vatten, d.v.s uttorkande! Så köp VITT vaselin och smörj på istället! Sen kan du ju varva med lite olja också.

Var bara tvungen att få ur mig detta då jag blev så glad att äntligen efter alla turer tiil läkare och sömnlösa nätter av kliande nu funnit något som jag tror kan hjälpa några av er därute!! :)

Stor kram till er alla och ta hand om er!!

• Svar på tråden Tips till dig med känsligt underliv!!
  • Anonym

Har eksem i hela underlivet ändå ner mellan skinkorna och så en liten svampinfektion på toppen - tjoho! Nu har jag dragit igång en behandling med kortisonkräm och canisten enligt gynekologens föreskifter.
    Har funderat på varför jag fått sån eksem, om jag är allergisk mot något. Har kommit på att jag haft parfymerat tvättmedel det sista så det ska jag eliminera.
    Har även funderat på toapappersallergi. Har hört att man kan vara allergisk mot toapappret, men i det fallet var det inte blekningen som var problemet utan att det var returpapper. Alltså att det finns trycksvärta kvar i pappret som irriterar. Då borde väl ett oblekt papper som är returpapper vara lika illa, de oblekta är ju nästan alltid returpapper...funderar!!!

Finns det andra saker man ska undvika med känsligt underliv?

• Anonym (Lisen)

Man bör undvika så långt det är möjligt att ha kläder på underkroppen. Dvs. gå i kjol eller klänning utan trosor så man inte stänger in och blir varm och svettig. Hemma kan man ju gå helnaken.

• Hägris

Jag har hört att man absolut inte ska ha dit petroliumprodukter som ex vaselin däremot kan man inte smörja för mycket med ex, rapsolja.. skumt att dom säger så olika..

Men SUUUUUUUG!
  • Nyfiken gul

har man känsligt underliv är det big no-no att raka sig - helst inte alls över huvud taget. - Jag är känslig i underlivet o jag har slutat raka mig - jag rakar bikinilinjen o synligt hår men allt annat ansas försiktigt med en hårsax till lagom längd.

*använd alltid trosor i hel model - inga stringtrosor

*trosor i ren bomull. Bort med satin, silke, spets o annat tjafsigt material.

*strumpbyxor - big NO-NO.  Fryser man ta hellre ett par långjagare under byxorna.  Använd leggings i ren bomull.

*oparfymerat tvättmedel och duschtvål

*inga tajta jeans eller andra byxor - löst sittande byxor o helst kjol

*sov naken

*undvik trosskydd o bindor - använd helst tampong. Många med känsligt underliv har blivit räddade av menskoppen.

*VIKTIGT att tänka på är att rannsaka sina p-medel. Många kvinnor är överkänsliga mot hormonmedel utan att man vet om det. P-medel kan ge sköra slemhinnor, större infektionskänslighet, lättare blödingar, svampinfektion efter svampinfektion. Så fundera på att byta preventivmedel kan vara en god början på ett bättre liv.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym (längst upp)

Nyfiken gul: Tack för tipsen!
    Nu är jag ju gravid så p-medel är inte aktuellt just nu men graviditet ger ju ofta skörare slemhinnor mm så det kanske blir samma sak?
    Använder bomullstrosor aldrig string. Alltid naken på natten och så fort jag kommer hem tar jag av mig trosor och tar på mig ngt som tillåter ordentlig luftning. (Mutta på luftning, ha ha)
    Men strumpbyxor är nog en stor bov, har fått mkt mer eksem efter strumpbyxanvändning om än bara halvdagar, bra tips!
    Har lite svårt att hitta kläder att ha nu bara, såhär sista veckorna i graviditeten, är mest strumpbyxa och kjol som funkar, mammabyxorna börjar kännas ont i magen... får ut och shoppa nya kläder kanske

• Nyfiken gul
    Anonym (längst upp) skrev 2008-09-12 21:53:00 följande:
    Nyfiken gul: Tack för tipsen!Nu är jag ju gravid så p-medel är inte aktuellt just nu men graviditet ger ju ofta skörare slemhinnor mm så det kanske blir samma sak?Använder bomullstrosor aldrig string. Alltid naken på natten och så fort jag kommer hem tar jag av mig trosor och tar på mig ngt som tillåter ordentlig luftning. (Mutta på luftning, ha ha)Men strumpbyxor är nog en stor bov, har fått mkt mer eksem efter strumpbyxanvändning om än bara halvdagar, bra tips! Har lite svårt att hitta kläder att ha nu bara, såhär sista veckorna i graviditeten, är mest strumpbyxa och kjol som funkar, mammabyxorna börjar kännas ont i magen... får ut och shoppa nya kläder kanske
    använd tajts eller leggings under kjolen istället.
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Anonym (Lisen)
    Hägris skrev 2008-09-12 19:47:33 följande:
    Jag har hört att man absolut inte ska ha dit petroliumprodukter som ex vaselin däremot kan man inte smörja för mycket med ex, rapsolja.. skumt att dom säger så olika..
    Är verkligen vaselin en petroliumprodukt? Jag har för mig att det är växtolja.
  • Anonym (längst upp)

Att smöjra in sig med vaselin stup i kvarten känns inte som ngn helt bra lösning. Ok för en kort period men som en heltidslösning att behöva smörja in sig flera gånger varje dag?

• Anonym (Murgut)

Vaselin är en petroleumprodukt. Det finns ju, förutom vitt vaselin, gula, runda burkar som det står "Klövervaselin" på. Har inget alls med klöver att göra, men det låter väl bra...

Jag använder jojobaolja (från Crearome)till både kroppen och håret. Funkar till allt! Perfekt även när jag känner mig torr i underlivet och/eller har haft mycket sex så att det känns lite "slitet" där nere.

• Anonym (längst upp)

enligt min BM har en läkare sagt att det går utmärkt att smörja in underlivet med decubal hudkräm om man känner sig torr.

• Anonym (Lättad)

Vet inte om det är sagt att det inte är bra att använda petrolium i underlivet. Men det funkar alldeles utmärkt för mig iallafall, så jag kör på

• Anonym (Lättad)

Ja aloe vera är skönt och skonsamt. Men om man som jag blir VÄLDIGT torr och får sprickor och så, då funkar det bara med feta produkter som exempelvis vitt vaselin. Men all heder åt aloe veran!

Svar på tråden Tips till dig med känsligt underliv!!