• Bubbly85

Smältost

Sån där ost man kan köpa att ha på hamburgare, typ smältost med cheddarsmak. Är de pastöriserade? De är väl ingen fara o äta? Jag menar, man kan ju äta mc donalds osv.

• Svar på tråden Smältost
  • Tegu

Det brukar nog stå på förpackningen om osten är pastöriserad. Kolla när du handlar

• Bubbly85

Det står inget om pastörisering på förpackningen. Och om den är opastöriserad så borde det väl stått det eller>?

• La Lola
    Bubbly85 skrev 2008-09-03 17:28:50 följande:
    Det står inget om pastörisering på förpackningen. Och om den är opastöriserad så borde det väl stått det eller>?
    Ja, enligt lag måste det framgå om en ost är opastöriserad.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Bubbly85

Okej men då kan jag nog andas ut och fortsätta äta min smältost hehe..Tack för svar!!

• Micky

Hur gjorde de förr innan de pastoriserade mjölken????
    Blev alla sjuka då eller?
    Jag själv äter vad jag känner för när det gäller ostar.
    Men insjö fisk och sådant är jag försiktigare med för tungmetallerna och andra gifter finns i dem.

• listo
    Micky skrev 2008-09-08 13:20:50 följande:
    Hur gjorde de förr innan de pastoriserade mjölken????Blev alla sjuka då eller?Jag själv äter vad jag känner för när det gäller ostar.Men insjö fisk och sådant är jag försiktigare med för tungmetallerna och andra gifter finns i dem.
    Om man t.ex. har egen mjölkgård och är van vid att dricka opastöriserad mjölk från gården så är man också immun mot den listeriastam som finns på gården. Däremot kan man bli sjuk av att dricka granngårdens opastöriserade mjölk. Så enkelt är det.

När det gäller graviditeten är det en större "akut" risk när det gäller ostar än när det gäller insjöfisk. Man VET att det i t.ex. vissa mejeriprodukter kan förekomma skadliga halter av listeria, vilket kan orsaka missfall eller infektion hos barnet.

När det gäller miljögifter i fisk så vet man att dessa ackumuleras i kroppen och möjligen på lång sikt kan ha negativa hälsoeffekter. Däremot är det inte så att man får missfall av att äta "fel" fisk. För övrigt är det så att kostråden kring fisk gäller för alla kvinnor i fertil ålder, inte bara gravida.
    Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
Svar på tråden Smältost