• trulsan

När är det OK att sälja jultidningar?

Min kille på sju och ett halvt år vill börja sälja jultidningar. Tycker själv att det är en bra grej, att lära sig pengars värde. Det är inte bara att få allt jämt utan att man får " jobba" lite för det själv oxå. Har tänkt att följa med honom runt när han säljer, mest till grannar och bekanta. Vad tycker ni?

• Svar på tråden När är det OK att sälja jultidningar?
  • Medan

Tycker det låter som en jättebra idé! Mina barn har sålt sedan de var 5 och 8 år, dock mest till släktingar och vänner. De tycker det är jättekul att tjäna egna pengar och få massa grejer :)

• Spegellandet

Jag började sälja när jag var ca 11 och då cyklade jag runt själv. ALLA ville veta vems barn jag var, men jag vet inte om det var av nyfikenhet, eller vad.

Är din son bara 7½ så tycker jag absolut att du ska följa med. Det hände att folk försökte lura mig och en gång råkade jag ut för en snuskgubbe (då hade jag hunnit bli 14 tror jag). Oftast var folk hur snälla som helst dock och dricksen gav ett par gånger mer pengar än vad procentsatsen på det man sålt.

Enda problemet jag ser är att många i den yngre halvan av befolkningen handlar sina böcker på nätet numera, så det blir kanske många jobbiga nederlag för din lille pojk, men det är inte av ondo att lära sig att allt inte är roligt alltid. (Och du är ju med och tröstar).

• MalinI

Är det redan dags för jultidningar igen Makens syskonbarn brukar terra oss när jag fyller år 7 oktober Jag köper bara av dom för att vara snäll. Köper inte av andra som kommer.

Men är han 7 så tycker jag du ska följa med om ni inte bara säljer tll vänner och släkt

Missbrukar smileys
  • Busbellan

Min dotter sålde för första gången förra året och då vr hon 7,5 år. Hon gick själv runt i området och sålde.
    Men se till så han är beredd på att inte många kommer köpa eftersom de flesta har släktingar de löper av om de nu köper alls.

Mamma till Nora, August och Ella
  • MosterMammaMia

Min dotter säljer Pandasaker för första gången i år, hon är 8. Säljer bara till släkt och vänner.

• ImseVimsig

Tänkte samma sak. Sonen fyller sju till nyår och har ganska bra koll. Men jag vet inte om han vågar gå runt. Han är ganska blyg.

Jag berättade om jultidningarna när kuvertet damp ned i brevlådan och sa att han fick välja själv. Egentligen tycker jag nog att man ska vara 8-9 för att klara det helt själv. Det blir lite konstigt om jag måste assistera för mycket.. det ska ju vara HANS grej.

Jag minns fortfarande att jag tjänade 282:- på mina första jultidningar... det var lääääänge sedan! :)

/Anna

• soofi

min dotter fick börja sälja jultidningar i år. hon bli 7 i nov.. så jag min man följer med henne runt. men det är hon som få sköta det och fråga om dom vill köpa osv.. det verka inte vara många där vi bor som ha köpt så hon har fått en hel del sålt.

hon har tittat ut vilken premier som hon vill komma upp i och jag tror nog hon kommer greja det. hon ha redan sålt för 6000 kr.

jag tycker det är en bra grej för barnen att dom få lära sig pengarns värde och att man få jobba lite för att få en viss sak.

• JagL8

Jag sålde jultidningar när jag var liten.
    Ett tips är att barnet självt skriver upp namn och adress på den som köper tidningar. Ibland var det omöjligt att se vad en del hade kluddrat dit för namn och adress. Och ta gärna med en miniräknare också så barnet kan plussa ihop slutsumman rätt. Inte kul när det blir att fattas pengar! Då får föräldrarna betala. Lycka till med säljandet!

• Tusseluren

Jättebra, sen att dom får en premie och att dom har tjänat ihop till den själv, tycker dom är helt perfekt.

Sålde själv jultidningar när jag var liten, tillsammans med min bror.

Dom behöver ju inte sälja för massor av pengar, dom är ju jättenöjd för det dom får!

Mina barn säljer jultidningar, de är 8 o 10, men idag jämnfört med när jag var liten så måste man vara ute i tid, "alla" säljer.
    Vi fick tidningen för nästan 3 veckor sedan och nu går det inte att sälja mer, alla har köpt...

• hotten

dottern snart 9 år (å förra året 8 år) får/fick sälja till släkt å vänner, men inte gå runt till okända å runt hela kvarteret. tycker det är mer lagomt att börja i större skala när man är 10.

• timri

Visst är det en bra grej, att få tjäna ihop lite egna pengar. Mina barn ska börja sälja jultidningar nästa år (blir då 11 år)

• timri

Förlåt, var lite för snabb där. Nej, tycker inte att det är för tidigt att börja, är bra att du följer med honom på det för han är ju inte så stor ännu .

• Madde1986

Var får man tag i material, å kostar det nåt??

• soofi

hejsan.. går in på www.jultidningsforlaget.com så kan du klicka dig fram till en sida där det står där du kan beställa material..
    att få hem materialet kostar inget.. vi fick hem det automatisk för att våran flicka va 7 år. ha inte fått det innan.

• soofi

det förra medelandet va till "madde1986"

• Prinsessan Leia

min dotter fick hem det med posten o hon har fått sälja t släkt o vänner..
    o hon är överlycklig över tv:n hon ska få o alla pengarna ska hon lägga på en dator.
    tror det är bra att de får känna på att man måste faktist "jobba" för att få pengar o kunna shoppa

Svar på tråden När är det OK att sälja jultidningar?