• Soffis79

Hur många ord säger din 1,5-åring?

En bekant till mig påstår att hennes 1,5-åring säger 90 ord! På 1,5-årskontrollen på BVC vill de ju att barnet ska kunna 6-10 ord, och jag läste att den genomsnittliga 1,5-åringen säger kanske runt 20 ord. Min son säger kanske 10-15 ord...

• Svar på tråden Hur många ord säger din 1,5-åring?
  • ElinOlsson

Oj, att hålla koll på så många ord... Ja, en del är ju tidiga med språket. Min son hade ganksa många ord vid 1,5, fast många var ju egenpåhittade som "bopp" till mjölk. 90 låter mycket, men är säkert inte helt omöjligt. Har du hört barnet prata? Har en på 14 månader här nu och jag vette 17 om hon har nåt ord överhuvudtaget . Hon är väl den som drar ned snittet från din kompis barn

• Morbid Mistress

Våran äldsta är tidig i talet och hade nog så många ord då. Jag pratade i princip flytande innanjag var 2 år. Våran yngsta däremot är mer "normal" såvida hon inte kommer igång snart

Finns gud slår hon sig för pannan över människans dumhet
  • Fille Fjonkan

Mamma, pappa, napp, glass, lampa, titta, nej, den. Något mer kan jag inte komma på. Han är mer för att springa, klättra och hoppa än att prata.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Doris6

mamma,pappa, katt, titta, där,nej, ja, kaka(höna) muu, (ko) ärta (!)

• Fille Fjonkan

Jag kom på att han säger hejdå också. Och där. Så då kommer han ju klara 18-månaders kontrollen. Puh

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Bonanza

När min son var 1.5 kunde han kanske 10 ord.
    Min dotter som fyllde ett för en vecka sen är väl uppe i 20-25 nu.

Det är helt olika, precis som att vissa går tidigt och vissa är hejare på pussel.

Det har väldigt lite med föräldrarnas "duktighet" att göra, glöm inte bort det.

• Miow

mamma, pappa, tassa (kattens namn), bobo=boll, mormor, gurka, kom, titta, nej, den, ä dä?, byt böj= byta blöja,. Kommer inte på fler just nu men hamnar på 10-15 st

• Thessan32

Min pojke hade runt tio ord när han var ett och ett halvt. Nu tre till fyra månader senare kan han en bra bit över hundra ord och sätter ihop meningar. Så jag tror bara det beror på när det släpper lixom.

• Maggis

Min lille är rätt fysisk och pratar inte så jättemycket.
    Han kan säga mamma, pappa, hej, hejdå, lampa, titta, sluta, tutte och nej.

//Maggis
  • taksi

Sånt där är ju så olika och inte så mycket att bry sig om. Vi hittade en ordlista som vi skrev när vår äldsta var 16 månader. Då hade vi inte med självklara ord som mamma, pappa, lampa, titta, bil, boll, mat osv. På listan fanns ca 85-90 ord med, så det låter ju inte konstigt i mina öron att en 1,5 åring kan göra det. Vi skulle iofs aldrig ha räknat om vi inte hade gjort den här listan och anledningen till att vi gjorde det var att min mans föräldrar hade skrivit lista när barnen var just 16 månader och så hade även barnets kusins föräldrar gjort det. Då kändes det lite som en tradition som vi ville föra vidare. Så här i efterhand så var det rätt kul att hitta listan och se vad hon hade sagt om olika saker. Hon hade väldigt tidig språkutveckling, tror jag, för hon sa sin första tvåordsmening när hon var 9 månader och dessutom sa hon väldigt många olika ord i den åldern. Hennes lillebror som är 9 månader nu säger bara ett ord - MEM för mat.

Svar på tråden Hur många ord säger din 1,5-åring?