• Andreas tjej

Hur stor får en tallrik MAX vara för att den ska gå in i en normal diskmaskin?

Vi köpte nytt porslin förra året. Skitsnygga Corona-tallrikar.
    Sen ko vi hem, använde dem och jag skulle köra dem i vå nya diskmaskin.
    Det visade sig att när jag ställde dem upp på "nederdelen" så tog de i snurran som sitter under överdelen och sprutar vatten. Tallrikarna var alltså för stora i diameter.
    Nu funderar jag på att köpa nya och undrar hur stora de max får vara för att man ska kunna köra dem i maskinen?

• Svar på tråden Hur stor får en tallrik MAX vara för att den ska gå in i en normal diskmaskin?
  • Elli47

Svårt att säga men jag vet att vi har en pizzatallrik hemma som är för stor både för diskmaskin OCH skåphyllor... mycket irriterande.

• Nemia noj

Tallrikarna måste inte stå upp i tallriks stället, det rymmer mindre disk att diska större ting men även en stor tallrik kan diskas med lite knep.

(en som diskar allt från små skedar till ungsplåtar i diskmaskin)

3 barn.. 4 Änglar...
  • agda06

I vår diskmaskin går det att höja korgen så att även stora tallrikar får plats. Var hemma hos min bror för ett tag sedan och han suckade eftersom deras tallrikar inte gick att diska i deras maskin. Men sååå impade de blev när vi visade dem att det gick att höja korgen, VIPS så gick tallrikarna in och brorsan blev både impad och glad över att slippa diska för hand. Han hade ingen aaaaning om att det faktiskt gick att ända höjden.

Kika på er diskmaskin om det inte går att höja er korg med!

• Andreas tjej
    agda06 skrev 2008-09-03 19:06:10 följande:
    I vår diskmaskin går det att höja korgen så att även stora tallrikar får plats. Var hemma hos min bror för ett tag sedan och han suckade eftersom deras tallrikar inte gick att diska i deras maskin. Men sååå impade de blev när vi visade dem att det gick att höja korgen, VIPS så gick tallrikarna in och brorsan blev både impad och glad över att slippa diska för hand. Han hade ingen aaaaning om att det faktiskt gick att ända höjden.Kika på er diskmaskin om det inte går att höja er korg med!
    Vi har en Whirlpool (en sån som går att bygga in i ett IKEA-kök) och jag har svårt att se hur den ska kunna höjas.
  • agda06

Sammanträffande!!! Det är EXAKT en sådan som vi har ju. Den går att höja. Man ska fixa och greja med de där ljusblåa fästena på sidan. Hmm... svårt att förklar... Sambon som gjorde det...

• Andreas tjej
    agda06 skrev 2008-09-03 19:09:52 följande:
    Sammanträffande!!! Det är EXAKT en sådan som vi har ju. Den går att höja. Man ska fixa och greja med de där ljusblåa fästena på sidan. Hmm... svårt att förklar... Sambon som gjorde det...
    Nu kollade jag av med min man precis och han visste att vår gick att höja. Tyvärr är det redan på högsta läget så vi får nog fortsätta vårt letande av mindre tallrikar...
  • SVejsan

Linjal/måttband kanske kan ge en fingervisning.... Tar en bråkdel av tiden än att vänta på svar härifrån...

• Andreas tjej
    SVejsan skrev 2008-09-04 07:55:23 följande:
    Linjal/måttband kanske kan ge en fingervisning.... Tar en bråkdel av tiden än att vänta på svar härifrån...
    Fast det är bekvämare att låta någon svara än att leta fram ett måttband...
Svar på tråden Hur stor får en tallrik MAX vara för att den ska gå in i en normal diskmaskin?