• moder

Filmjölk ok?

Hej! har bestämt mig, vill gå ner i vikt genom att börja äta nyttigare och röra på mig mer. så här i början känner jag att jag vill vara lite petigare med vad jag äter, vill se resultat snabbt så att man blir motiverad. mitt problem är att jag blir så hungrig på kvällen, och min fråga är om lättfil är en ok kvällsmat?eller vad hade ni ätit?. tacksam för svar, det börjar kurra här=)

• Svar på tråden Filmjölk ok?
  • miamaria35

Ät inte efter klockan 18! Måste du, ta en knäckemacka utan pålägg och drick vatten. Lycka till!

• moder

suck. jaja, bara att bita i det sura=)haha. varför ska man inte äta efter 18, har kanske med förbränningen att göra?

• miamaria35

Ja, eftersom du inte är speciellt aktiv (fast det kanske du är) efter klockan 18 hinner inte kroppen förbränna det du ätit då. Frukosten är viktig, där är bästa tillfället att lyxa till det, undvik dock söta ingredienser då det skapar ett lite större sötbehov under resten av dagen. Hellre honung än socker om du dricker te. Stå på dig, det är lätt att bli fixerad av mat när man bantar.

• miamaria35

Ett annat tips för att öka förbränningen är att äta regelbundet. Säg att du äter huvudmålen, 1. frukost, 2. lunch och 3. middag. Ät något litet (kanske en frukt eller morot) emellan målen så triggar du matspjälkningen lite.

• moder

tack för peppen! sitter här med ett glas vatten nu. mmm, gott...=)...

• miss alm

Äter du inte när du är hungrig kommer kroppen dra ner på förbränningen oavsett vad klockan är. Och kroppen bränner faktiskt under natten också, så det är inte så att den inte hinner förbränna det du äter!

Tror själv mer på LCHF än lågkaloridieter och då är ett bättre kvällsmål gräddfil (med få kolhydrater) eller vispgrädde, men äter du lågkalori så låter lättfil som något av de bättre alternativen. Inte mycket insulinutsöndring, så du kan inte lagra så mycket fett. Förutsatt att du inte har musli på...

• ric69
    moder skrev 2008-09-03 19:00:42 följande:
    Hej! har bestämt mig, vill gå ner i vikt genom att börja äta nyttigare och röra på mig mer. så här i början känner jag att jag vill vara lite petigare med vad jag äter, vill se resultat snabbt så att man blir motiverad. mitt problem är att jag blir så hungrig på kvällen, och min fråga är om lättfil är en ok kvällsmat?eller vad hade ni ätit?. tacksam för svar, det börjar kurra här=)
    På kvällen bör din kost endast bestå av proteinkällor som kyckling, kalkon,anka,struts eller fisk. En del fett.
    Makrill består av bra fetter och äter du en burk på
    en fullkornsmacka får du vad kroppen behöver.
    Se till att du äter mest protein.

Rickard
Svar på tråden Filmjölk ok?