• Anonym (orolig)

Någon som varit tvungen att operera ut en spiral?

Hej

Jag har varit hos både barnmorska och gynekolog för att ta ut min spiral men det går inte! Nu ska jag operera ut den. Är det någon som gjort detta?

Jag blir orolig och rädd, tänk om något händer så jag inte kan bli gravid.

Någon som vet?

• Svar på tråden Någon som varit tvungen att operera ut en spiral?
  • Symamman

Det är säkert lugnt. Kan ju vara så att trådarna är för mkt avklippta så de inte får tag bara o att en operation inte är så farlig som den låter, Berätta om din oro och se till att få allt förklarat i detalj så du blir lugn.
    lycka till

• Anonym (orolig)

Tack... Klart man är orolig när det gäller sitt intimaste. Trådarna är helt borta och spiralen är inkapslad. Bra att man sover kanske!

Tack för ditt svar!

• Anonym

Mina trådar är också för korta så den dagen som jag ska ta ut den måsta jag antagligen också operera ut den. 3 år kvar så jag får börja oroa mig om ett tag....

• Anonym

Meddela oss hur det gick när du har tagit ut den!

• Anonym

Man behöver inte få tag i trådarna för att dra ut en spiral, räcker med att få tag i "foten" på spiralen med tången och med hjälp av ul lokalisera den. Men är den inkapslad så kanske den är inväxt i livmoderväggen av någon anledning och då kan man inte bara dra ut den då man inte vet hur den sitter och det skulle kunna orsaka en blödning som man kanske inte kan kontrollera utan op/kirurg tillgänglig då livmodern är väldigt kärlrik. Så det är en försiktighetsåtgärd, dels vill man inte skada din livmoder dels vill man ha kontroll över blödningsrisken.

• Anonym (orolig)

Tack senaste Anonym! Gynekologen jag var hos sist gjorde med UL men det gick inte ändå. Han bedövade mig men det gjorde för ont och som du säger blödde för mkt.

Jag väntar på op sen hör jag av mig här så du som eventuellt måste göra det vet hur det var. Är nog inget att oroa sig för.. Bättre att sova så att man slipper se vad dom gör, kanske höra...

Svar på tråden Någon som varit tvungen att operera ut en spiral?