• HelenaMaria

Någon som sett Uppdrag granskning ikväll?

Tänker på den sk. grannfejden..

Tror ni att det enbart är den utpekade familjens fel eller vad kan det vara som gjort att det eskalerat så? Jag blev förbannad när jag såg det och tänkte att de betedde sig som apor och att de måste vara inavlade, men det känns som en låg nivå att diskutera det på. Vad tror ni?

• Svar på tråden Någon som sett Uppdrag granskning ikväll?
  • janne j

Den utpekade familjen verkar definitivt inte vara några duvungar direkt, förstår grannarnas frustration över att samhället inte kan göra något.

• Elli47

Det måste vara hemskt att bo där... jag skulle inte vilja vara granne med dessa människor eller ens bo i samma by. Det är tragiskt att inte myndigheterna kan göra något åt detta! De har ju t o m försökt mörda andra människor.

• HelenaMaria

De har väl skapat en sådan rädsla hos folk att ingen, inte ens myndigheter, vågar göra något. Pappan var tydligen inte psykiskt frisk och det verkar inte de andra medlemmarna i familjen vara heller (om man får spekulera). Hela familjen kändes ju inavlad och eftersom de sa i programmet att några av medlemmarna i familjen vara handikappade så kan det stämma. Vet dock inte hur vanligt det är bland romer men de kom ju från norra Finland så det kan vara så. Både den utpekade familjen och de andra drabbade behöver ju hjälp men vad gör man?

• Elli47

Det som sades i programmet var väl att sönerna samt mamman hade stora psykiska problem och pappan var på ett barns nivå mentalt. Så då skulle alltså systrarna i familjen varit de enda friska och efter hur de betedde sig så skulle jag inte kalla dem friska. Jag tror dock inte att det beror på inavel.

• frumosã fata

hur många gånger ska media dra detta? det blir ju ändå ingen förändring? Är de så sjuka, varför låses de inte in med hjälp av LPT eller LRV?

haide, mergi acasa..eu dor de tine!!
  • Elli47
    frumosã fata skrev 2008-09-04 23:09:37 följande:
    hur många gånger ska media dra detta? det blir ju ändå ingen förändring? Är de så sjuka, varför låses de inte in med hjälp av LPT eller LRV?
    Ja jag kan inte heller förstå varför det inte händer något.
  • tj0rvig

frumosã fata skrev 2008-09-04 23:09:37 följande:

Media ska dra detta så många gånger tills det händer ngt!!!
    Jag förstår att folk som lever långt borta från det här tycker att det kan bli tjatigt (men byt kanal då...) men de som tvingas leva med detta då? Eftersom inget händer, de får göra precis som de vill, så ska detta dras i media tills någon får fingrarna ur o gör ngt!!
    (Problemet är ju att ingen myndighet vill ta på sig ansvaret *suck*)
Svar på tråden Någon som sett Uppdrag granskning ikväll?