• Fam SuorantaDahl

Hund(hane)könsmogen vid 4 mån??

Finns de dom som blir könsmogna redan vid den åldern?? Min kusin passade våran Casper en stund idag. Dom har en schäfertik på 3 år. Först blev han skit rädd när han träffade henne, sen va de lugnt, sen började han rida på han & sen ville han leka. Kan de va så att han är könsmogen redan nu.. För han har oxå ridit på sin syster oxå.. Han är en Dansk svensk gårdshund.. Kommer vi få en överkåt hund som rider så fort han får möjlighet?? han har inet gjort de mot oss eller våra barn, eller mot andra människor.

• Svar på tråden Hund(hane)könsmogen vid 4 mån??
  • Ayya

Ridandet har inget med könsmognad att göra utan är ett dominansbeteende.

• Ayya

Är lite osäker, men jag tycker det låter lite ungt... Löpte tiken han red på?

• Finett

Jag tror att inte att han är könsmogen. Som tidigare skrivits ör der ett dominanstecken som alla valpar gör. Ta bort honom från tiken och låt honom lugna ner sig. Gör han det oftare så får ni lägga ner honom på sidan och visa att det är ni som är ledaren.

• Fam SuorantaDahl
    Ayya skrev 2008-09-03 20:54:53 följande:
    Är lite osäker, men jag tycker det låter lite ungt... Löpte tiken han red på?
    Ne de gjorde/gör hon inte. Alltså de va ju inte så att han juckade där bak utan han kunde typ bara stå mot henne eller så på golvet & jucka vid henne...
  • Ayya

Tror mer han försökte dominera.... Bara visa att det inte är ett accepterat beteende.

• Fam SuorantaDahl

När jag sa nej så slutade han, men sen va på henne igen. Sen höjde jag rösten 6 tog tag i nackskinet & då slutade han & vill leka me henne istället

• Oj hoppsan

för att han kan försöka dominera andra hundar men att ni är hans ledare. Hundar "rider" för att dominera, även tikar. det är bara att visa att det är inte ok att göra så.

• zekke

Mindre hundar blir ju könsmogna tidigare än stora hundar... men det verkan ändå lite i tidigaste laget...

• Pikaur

Så unga hundar vet knappt vad dominans är (det kommer i könsmognaden när de börjar addera ett och ett) utan det är bara ett beteende de kan ha snappat upp. Valpar på 9 veckor kan oxå "rida", och har inte det minsta med dominans att göra Bara att nejja och lära hunden av med

• Oj hoppsan
    Pikaur skrev 2008-09-03 21:25:14 följande:
    Så unga hundar vet knappt vad dominans är (det kommer i könsmognaden när de börjar addera ett och ett) utan det är bara ett beteende de kan ha snappat upp. Valpar på 9 veckor kan oxå "rida", och har inte det minsta med dominans att göra Bara att nejja och lära hunden av med
    jo det har med en "övning" till dominans att göra.
  • Pikaur

Oj hoppsan skrev 2008-09-03 21:30:28 följande:

jo det har med en "övning" till dominans att göra.
    Visst _kan_ det vara dominans, men det är även ett beteende som kommer vid t ex stress eller helt enkelt en överslagshandling. Det är inte _alltid_ dominans, och en så ung hund ifrågasätter jag skarpt.
Svar på tråden Hund(hane)könsmogen vid 4 mån??