6 åring understimulerad?
Hej!
Jag har en son på 6 år. Han har precis börjat F-klass.
Han har alltid varit mogen för sin ålder och "tidig" med saker. Han är jätteduktig på att skriva och räkna och såna saker. Redan sen ett helt år tillbaka har han kunnat räkna små matte-tal. Alltså, om jag skrivit tal i en bok, som 5+5= å räknar han ut det och skriver svaret. Han har även börjat skriva på egen hand med bokstäver. Han uttalar ordet och skriver det sen.(hoppas ni förstår hur jag menar). han kan inte ännu riktigt läsa , men de flesta ord känner han igen vad det står och en del kan han tyda sig till va det står.
Nu är det så då att i F-klass har dom då matte en gång i veckan. Det dom har fått gjort nu är att de varit ute i skogen och typ räknat kottar och pinnar. I svenskan lär de sig mer språkutveckling som tex rim och ramsor. Min son tycker då detta inte är så vidare spännande och är faktiskt rätt missnöjd. han hade nog förväntat sig nåt annat.
Kan någon hjälpa mig och tipsa hur jag ska göra med detta ämne? jag vill givetvis att mitt barn ska få vara barn så länge det går, men om han själv helt enkelt inte trivs o vara på denna nivå? Vad egentligen är det som kan "hända" om ett barn blir understimulerad på detta vis?
Vill även påpeka att han har aldrig nästan lekt med barn i sin egen ålder. Vi har försökt, men de har inte funkat. På dagis lekte han jämt med de större och när hans avdelning nu i slutet var äldst, så blev det inte alls bra. han trivdes inte längre, fröknarna märkte också detta. Han var hellre själv då och sa rakt ut att han inte tyckte det var kul där längre, när de äldre slutat.
Han har inga äldre syskon, men däremot har jag själv syskon som är många år yngre än mig som han alltid varit mkt nära.
Vore tacksam för råd och tips!