• diz

Sulky med små eller stora hjul?

Vi funderar på att införskaffa oss en sulky till vår tjej, men funderar på det här med hjul.
    Ni som har sulky med små dubbla hjul, är de svåra att köra om underlaget är det minsta ojämnt? De ser smidigare ut ihopfällda, men det kanske inte gör så mycket skillnad mellan en sulky med större hjul?
    Berätta vad ni tycker är bra med just era hjul på sulky!

• Svar på tråden Sulky med små eller stora hjul?
  • Nyfiken gul

jag har haft paraplysulky med små dubbla hjul o även en vanlig brio sitty...

skillnaden är enorm!

i snöslask , snömådd , lervälling, grus, gräs o allmänt eländigt underlag är helt klart brio sitty bäst!

finns inte en chans i småland att kunna dra en paraplysulky genom 1 dm snö....

paraplysulkyn däremot är helt underbar vid semestrar o utflykter o sånt som kräver smidighet o lätt att fälla ihop, tar liten plats o lätt att bära för alla i familjen...

• tripplisen

jag skulle välja stora hjul! tycker dom pytte små är värdelösa

• cilas

Vi fick en carena paraplyvagn när viktor fyllde 1. Men bor man på landet och kör grusväg och snöslask funkar den inte till ändamålet. Nu när han är 2,5 år köpte vi en emmaljunga scooter som vi är jättenöjda med. Stora rejäla hjul och fullt liggläge är kanonbra. Vill man inte ha sufletten så blir vagnen mindre och smidigare. Vill man få plats med mer grejer i bilen så lossar man på hjulen och lägger dem bredvid.
    Vi tyckte att scootern var en rejälare vagn än sittyn. Skönare för barnet helt enkelt. Har inte provat stranden ännu men är övertygad om att vår vagn slår både paraplyvagnar och vanliga sulkys

• diz

Tack för era svar, kan tänka mig att de små hjulen är svåra. Det är ju smidigheten och liten ihopfälld som lockar.
    Vi har ju en kombivagn som kan bli en sittvagn, som känns väldigt klumpig.
    Är en sulky med stora hjul smidigare än en sittvagn?

• Atena

"Är en sulky med stora hjul smidigare än en sittvagn?"

Inte mycket tycker jag! Vi köpte en Brio Zentih med stora hjul när vår ärvda kombivagn brakade ihop och sonen ändå bara vill sitta i vagnen. Jag tycker Zenith är bra men inte mycket mindre och smidigare än en sittvagn (kombivagn). Om du har en fungerande sittvagn med stora hjul skulle jag råda dig att köpa en kompakt sulky med små hjul att ha när du behöver en liten vagn. Då kan du köra sittvagnen på ojämna underlag. En annan fördel med kombivagnen som sulkysar saknar är att den (antar jag) är vändbar. Tycker det är ont om sulkysar med suflett som verkligen skyddar mor sol och parasoll är enligt min mening värdelöst. Önskar mig en vändbar sulky!

• Lilla Linnéa

Jag har en Teutonia Mistral (sittvagn) och en Teutonia Timmy (sulky) Det är ganska stor skillnad på smidigheten. Timmyn är mkt lättare, mindre och tar mindre plats ihopfälld. Jag är mkt nöjd med Timmyn!

• Noran

Lilla Linnéa: Jag läser på Mistral att den ska väga 12 kg utan hjul och Timmy 10 kg utan hjul. Det låter ju inte som så tror skillnad. Ändå tycker du att Timmy är mycket smidigare?

• Katharina

Lilla Linnea: Jag har också mistralen och funderar på en Timmy. Kan du inte beskriva skillnaderna på vagnarna. Jag vet att det är mycket skillnad men jag är så nyfiken att höra vad du tycker är bra och mindre bra

• Lilla Linnéa

Noran och Katharina, ja jag tycker att skillnaden är stor. Timmyn är mindre och mer lättkörd. Viktmässigt så är Mistralen en ganska lätt vagn, därav den lilla skillnaden mellan den och Timmyn. Men jag tycker att Timmyn känns mkt lättare än Mistralen när man lyfter in den i bilen.
    Timmyn blir väligt liten ihopfälld, den har mindre hjul, blir plattare, är smalare etc.
    den har fullt liggläge vilket inte så många sulkys har. Dessutom är styret ställbart.

Svar på tråden Sulky med små eller stora hjul?