• Stardust74

Månadspeng till 6,10 och 12 åring?

Jag tycker det är svårt att avgöra hur mycket barnen behöver ha i månadspeng och vad det ska räcka till! Tänkte därför höra lite med er hur ni tänker för er som har barn i dessa åldrar. Man vill gärna göra rättvisa för alla 3 men de har så olika behov! 12 åringen gör av med sina pengar på ett par dagar sedan är det slut. de får 100 kr i mån och för det får de köpa saker som de vill ha eller spara till något lite dyrare. Jag köper ju kläder och godis och lite annat, men det som kommer utöver- som jag anser vara "onödigt" får de köpa själva. 10 åringen kan spara sina pengar hur länge som helst så hon har ju alltid något och lillkillen får leksaker oftast i stället för pengar, men nu har vi tänkt att han ska få mån peng oxå. Hur gör ni hur mkt får era större barn och vad ska det räcka till?

• Svar på tråden Månadspeng till 6,10 och 12 åring?
  • Leva

Har glömt hur mycket mina fick i den åldern... Men kanske 120 kr till 12-åringen, 100 till 10-åringen och 60 till 6-åringen. Lite lättare då också att förklara varför de får olika kanske, att det har med åldern att göra. sedan måste du själv bestämma vad vad det ska räcka till. Ett förslag med 12-åringen: ge veckopeng istället tills hon/han lärt sig att hushålla bättre.

Kram, Leva

• Solomoon

Hej!

Mina döttrar fick månadspeng först när de var 10 år och visade att de hjälpte till hemma med småsaker som disk, städ, småhandla, slänga sopor etc.

Nu fyller dom snart 11, 12 och 15 år och jag ger inte månadspeng varje månad och om jag gör det så får de bara så mycket som jag har råd att ge.

Har kämpar hårt med att lära mina barn att pengar har ett värde och att de inte finns i överflöd. Min äldsta dotter drömmer om att en dag få hela barnbidraget, det får hon förstås inte! Det kan bli ca 400 kr per månad högst, beroende på vad de ska användas till förstås. Mina yngre tjejer får ca 50-100 kr.

Ha en trevlig dag!

• Liaaa

swedbank har gjort en undersökning vad man har i månads/veckopeng...
    7år =100
    8år= 110
    9år= 120
    10år= 140
    11år= 170
    12år= 210
    13år= 360
    14år= 450
    15år= 580
    16år= 780
    17år= 950
    18år=1020/mån

• 969803

Har tre barn som är födda -96, -98 och -03.
    Dom två äldsta ska nu börja få månadspeng. Dom kommer att få 200kr/månad. Det är pengar som dom får köpa t.ex godis, tidning etc för. Jag har också en "sparare" och en "slösare" , så ena kommer att spara det mesta.
    Den yngsta får lördagsgodis/annat istället för pengar på lördagarna.

• Fiia85

Jag och min sambo ger hans dotter som är 6år snart 20 kr för varje sak som hon hjälper till med här hemma och de skriver vi upp på en lista så hon kan samla sina pengar på hög och när det blivit en summa så får hon pengarna i sin plånbok..

Vi tycker det är ett bra sätt för då lär sig barnen att man måste "jobb" för pengarna och dom lär sig samtidigt att hjälpa till hemma...
    Det är uppskattat hos oss iaf..
    Vi får knappt göra någonting längre när hon är hos oss...

Men allt är en smaksak..Alla tycker inte samma...

Svar på tråden Månadspeng till 6,10 och 12 åring?