något gott med falukorv??
har en falukorv i kylen som behöver användas... någon som har nåt bra tips på vad man kan göra?!
har en falukorv i kylen som behöver användas... någon som har nåt bra tips på vad man kan göra?!
Ugnsstekt!!
skär skåror i korven, smeta i senap och fyll med skivad tomat. Riv ost och strö över korven och in i ugnen tills korven fått färg o osten smält.
servera med hemgjort potatismos!
korv i ugn....det kanske man ska ha ikväll, tack nyfiken gul
korvstroganoff
Grön Falupytt 4 port.
*Skala, hacka och fräs ihop 1 gul lök, 2 potatisar och 1 palsternacka (jag hade i en extra potatis istället)
*strimla 400g falukorv och fräs med potatis/lök röran
*låt 1 brk champinjoner och 1 brk majs rinna av. (små) Häll sedan i det i pytten tillsammans med 250 g frysta ärtor.
låt det bli varmt, ca 5 min. Krydda med salt och peppar och basilika. (jag tog någon annan krydda som innehöll basilika Örtagård tror jag den hette)
Ungsstekt falukorv är alltid gott med potatismos till. Jag brukar göra med senap, tomat och lök. Sen massor med ost ovanpå. Det utrymmet som finns kvar i formen fyller jag med morrotsstavar. GÖTT!
Eller gör en korvstroganoff, blir ju rät mycket på en ring, men går kanon att frysa ner.
vill bara tillägga att det går att göra mer och frysa in av det receptet jag skrev också
Jag brukar göra ugnstekt falu med äppelbita i skårorna och linda in hela härligheten i bacon. Supergott!!
Alt. Skär falu i stavar/bitar, lägg i en form. Koka broccoli lätt och lägg över. Gör en vit sås med massor av riven ost, häll över och gratinera i ugnen. Ät som den är eller koka potatis till. Oxå kanongott!!
Korvgryta! Det går alltid ner här!
Skär korven i bitar, fräs i en kastrull tillsammans med en lök (även den i lite större bitar) häll på lite vatten, en paket krossade tomater samt salt och kryddor efter smak. Lägg i slantade morötter och några potatisar skurna i tärningar och lår puttra tills potatisen är färdig. Man kan även variera sej med andra grönsaker och rotfrukter: Majs, broccoli, kålrot o.s.v.. bara ta det man har hemma. En komplett måltid i en kastrull!
Tussa76: D va smart! Aldrig tänkt på...
Jag gör pastasås på falukorven.
Skär falukorv i strimlor/tärningar. Stek ihop med en finhackad gul lök och några tomater (tärnade). Strö över curry efter smak. Stek tills korv är klar, löken är mjuk och tomaterna lite mosiga. Häll på grädde, låt puttra. I med lite riven ost, så såsen tjocknar och krydda med salt och peppar efter smak. Servera med pasta.
Stekt falukorv med stuvade makaroner :)
dela korven i småbitar, stek med lök, löken ska inte stekas för hårt och servera spaghetti till (inte makaroner). Det är supergott om man har Vaggeryds falukorv. Tycker annars att det finns mycket "äcklig" falukorv.
Bryn falikorven i bitar, sen ner med paprika bitar, champinjoner, purjolök.
Krydda m salt peppar & curry!
i med 1 brurk creme fraiche o lite vatten!
Servera m pasta el ris!
inte last de andra alternativen men vi brukar göra ugnsstekt falukorv med senap, ketchup och ost. Lägger klyftad lök och äpple runtomkring och slår sen på krossade tomater. Serverat med hemlagat potatismos!