• Malllis

Hjälp med personligt brev till CV!

Om ni orkar, kan ni läsa mitt personliga brev och ge mig ris och ros. Behöver verkligen hjälp.
    Jag söker jobb som undersköterska i huvudsak, men söker i stort sett allt jag kommer över.

Hej!
    Mitt namn är Malin X. Jag är 23 år och är bosatt med min man och våran son X i Falköping.
    X föddes i mars 2007.
    På fritiden ägnar jag mig mycket åt familj och vänner. Jag tycker även det är roligt att läsa böcker, vara ute i naturen, träna samt resa till diverse ställen.
    Jag är öppen, social, lyhörd, nyfiken och gillar att hitta lösningar på problem som uppstår både i arbetslivet och i vardagen.

Efter att ha jobbat inom vården som personlig assistent i fem år så kände jag att jag ville vidarutvecklas och hitta nya arbetsmöjligheter inom yrket. Jag valde då att börja studera omvårdnadsprogrammet på Lärcenter i november 2006. Jag hade ett uppehåll på tio månader och fortsatte läsa på distans i januari 2008. Jag beräknas vara färdig med utbildningen i mitten av oktober 2008 och har då läst specialinriktning sjukvård och handledning.

På gymnasiet läste jag en media utbildning men har nu i efterhand insett att jag hellre vill jobba inom vården. Jag har alltid tyckt att det har varit roligt att arbeta med människor och inom vården trivs jag väldigt bra.
    Jag känner mig nyfiken på att vidarutbilda mig till sjuksköterska så småninom, men vill först få mer "kött på benen" inom yrket jag har valt.

Personer i min omgivning beskriver mig som en glad, positiv och viljestark person.

Jag är väldigt intresserad av tjänsten som ni har lagt ut. Jag trivs väldigt bra med att arbeta natt och känner att detta verkligen passa mig. Eftersom jag läser på distans har jag möjlighet att börja arbeta den 1/10.

Jag ser fram emot att höra av er och om ni önskar kan jag skicka kopia på arbetsbetyg.

Med vänlig hälsning
    Malin X

• Svar på tråden Hjälp med personligt brev till CV!
  • Tokaungen

Du fokuserar alldeles för mycket på hur du är privat, familj, barn, uppehåll och redan nu nämner du att du vill gå vidare till annat så småningom.

Ingenstans kan jag läsa vad du kan tillföra företaget? Du nämner en del egenskaper du har men de "hänger löst" och blir därför tomma. Försök att knyta dina positiva egenskaper till tidigare erfarenheter så att du kan visa mer konkret hur de kan komma företaget till godo.

www.cv-guiden.se finns bra exempel på personliga brev.

• Mummy

Börja inte med familjen, när barnet föddes, vad du gör på fritiden osv

• Maria40

Minska ner och flytta ner din "privata" del, de som ska anställa dig är intresserad av dig som arbetskraft (inget annat).

Jag reagerar på att väldigt många meningar börjar med "jag" och det finns också instoppat här och där. Försök ändra det lite, du kan också byta ut det i vissa fall till mitt/min osv. Men, jag menar inte att du ska ta bort alla "jag" bara flytta/ändra några.

• Malllis

Tack för all hjälp! Nu är jag jättesugen på att skicka iväg mitt nya cv till arbetsplatser.

• Malllis

Jag har ett arbetsbetyg där detta står: "Malin har arbetat som personlig assistent i en brukares hem. Malin har hjälpt brukaren med omvårdnad, medicin, matlagning, städning, sociala aktiviteter samt möjliggjort för brukaren att få ett värdigt liv trots sin sjukdom. Malin har skött sina arbetsuppgifter på ett mycket bra sätt. Hon är en lugn och stabil person. Hon är duktig på att lyssna, både på de hon jobbar med och för. Malin ställer alltid upp och har varit omtyckt av arbetskamrater, brukare och anhöriga. Jag kan varmt rekomendera Malin till framtida arbetsgivare"

Hur får jag in delar av det i mitt CV? Eller ska man skicka med det när man söker jobb? Eftersom jag oftast söker jobb via mail, så känns det som om en arbetsgivare kan misstänka att det är förfalskat om det är inscannat.

• Tokaungen

Du skulle kunna börja såhär ungefär:

Hej!

Jag heter Malin X och söker tjänsten som undersköterska hos er.

Jag läser just nu till undersköterska och beräknas ta min examen i oktober 2008 och det är med stor förväntan jag ser fram emot att få använda mina kunskaper i ett arbete hos er.

Utbildningen har till stora delar skett på distans, ett upplägg som kräver stort engagemang, intresse och noggrannhet och det är egenskaper jag väl besitter. Dessutom är jag också lyhörd för andra människors behov, något jag fick stor nytta av under mitt tidigare arbete som personlig assistent.

Jag trivs som allra bäst i mötet mellan människor och drivs ständigt av en önskan att få människor att må bättre och ett arbete som undersköterska hos er ger mig möjlighet att kombinera det!

Jag hoppas få träffa er för att berätta mer om mig själv och allt jag kan tillföra ert företag!

Referenser och betyg lämnas på begäran.

Med vänlig hälsning,

Malin X

• Malllis

Tokaungen: Tack så jättemycket!!! Det var till väldigt stor hjälp!

• Tokaungen

Missade ditt inlägg men lägg till en  kort arbetsbeskrivning efter "personlig assistent" i mitt förslag. Tex Jag arbetade i hemmiljö med bla bla bla och i en så intim situation krävs det att man är intuitiv, lojal och stabil och det stämmer verkligen in på mig!

Svar på tråden Hjälp med personligt brev till CV!