Dyskalkyli utredning?
Är ny på denna sida och har inte orienterat mej ännu på alla trådar som kanske finns på detta ämne men jag provar med att ställa en fråga som jag funderat på ett tag...
Har en dotter på 9 som älskar matte men har så svårt för allt med siffror. Hon kan inte klockan ännu trots trägna försök både på skolan och hemma. Till saken hör att hon även haft svårt med språket (gick länge hos logoped) så även med att läsa och skriva (hon läser och läser och läser men man märker att hon inte uppfattar alla bokstäver i ord).
Jag hittade av en slump att det fanns nåt som heter dyskalkyli på internet och har nämnt det för hennes lärare.
Hur går man vidare sen?
Hon har alltid älskat skolan och vill så gärna lära sej allt! Fröken berömmer henne ofta för att hon sitter som ett ljus och suger in allt på lektioner...men det vill liksom inte fastna riktigt...
Själv har jag haft lätt för allt i skolan...läste vid 4 års ålder och låg först i klassen med allt under låg- och mellanstadiet...det gör allt lite svårare...att förstå hennes situation...suck
Hur gör andra?
Finns det några enkla smarta övningar på internet tro?
Jag är livrädd att hon ska tappa suget att fortsätta lära när hon får kämpa på så hårt med ALLT!
Tacksam för svar