• Ummi07

Glutenfri pizzabotten.

Hejsan. Någon som har något lätte och BRA recept på glutenfri pizzabotten? Sökte och hittad en hel del på nätet, men av tidigare erfarenhet så blir inte alltid dessa glutenfria resept så bra...och en pizzadeg bör ju vara lite elastisk villket jag tycker det e väldigt svårt att få till med glutenfritt mjöl. Snälla om det finns någon som har något bra recept, och hälst utan konstigheter som husk llr vad det heter lool.
    Tack på förhand. (sorry för min super dåliga stavning)

• Svar på tråden Glutenfri pizzabotten.
  • Solskensmor

För enkelhetens skull, finns det inte glutenfri mix att köpa?

• vernis

Frias pizzabotten finns på ica

Pizza, glutenfri
    4 tallriksstora

Ingredienser
    2 1/2 dl vatten
    25 g jäst
    1 msk fiberhusk
    ca 6 dl glutenfri mix
    1/2 tsk salt
    1 msk rapsolja

Svamp och skinkfyllning:
    ca 400 g skivade champinjoner, färska eller på burk
    200 tärnad rökt skinka

Grönsaker:
    150-200 g squash i mindre bitar
    1-2 strimlade paprikor
    1-2 krm salt
    100-150 g kärnfria svarta oliver
    solroskärnor

= Denna symbol visar att ingrediensen finns som ekologiskt alternativ
    Tillagning
    Värm vattnet till 37º (fingervarmt). Smula sönder jästen i en bunke och rör ut med lite av vattnet. Tillsätt fiberhusk mjölmix, salt och rapsolja. Arbeta ihop till en smidig deg. Jäs degen övertäckt 1/2-1 timme.

Låt de krossade tomaterna rinna av i en sil. Knåda degen lätt på mjölad arbetsbänk. Dela degen i 4 eller 20 bitar. Kavla ut dem till runda tunna kakor, de stora ca 23 cm i diameter, de små ca 10 cm i diameter. Bred på tomatpuré och fördela de avrunna tomater ovanpå. Strö över 2/3 ac osten, lägg ev på extra fyllning, strö över örtkryddorna och resten av osten.

Grädda i mitten av ugnen, de stora 12-15 minuter, minipizzorna ca 10 minuter.

• Familjetrollet
    Ummi07 skrev 2008-09-04 11:33:08 följande:
    Hejsan. Någon som har något lätte och BRA recept på glutenfri pizzabotten? Sökte och hittad en hel del på nätet, men av tidigare erfarenhet så blir inte alltid dessa glutenfria resept så bra...och en pizzadeg bör ju vara lite elastisk villket jag tycker det e väldigt svårt att få till med glutenfritt mjöl. Snälla om det finns någon som har något bra recept, och hälst utan konstigheter som husk llr vad det heter lool.Tack på förhand. (sorry för min super dåliga stavning)
    det finns färdiga glutenfria pizzor butikens glutenfria sortiment.det finns oxå färdiga pizzabottnar att köpa.

sen kan man baka själv mixwell har pizzapaket.vi bakar alltid med sempers mjöl.

då tösen har celiaki så så bakar vi och hon tycker att sempers är godast.de frysta tycker hon är sega och de färdiga bottnarna smakar illa tycker vår tös
    From den 1/9-08 börjar jakten ner till ca 50 kg
  • Ummi07

Menar du dem mjölmixarna llr färdig just pizza mix? För mjölmixen har jag hemma... Så tänkte försöka få gjort något av den.

Sedan ska jag göra glutenfri Cheesecake, har själva digestivekexen, men kanske någon har bra recept på det oxå...

• vernis

Frias pizzabotten finns på ica

• Ummi07

Aaadet säger min syster oxå (det e hon som har seliaki) så Familjetrollet vad använder ni för recept?

• Familjetrollet
    Ummi07 skrev 2008-09-04 11:40:05 följande:
    Aaadet säger min syster oxå (det e hon som har seliaki) så Familjetrollet vad använder ni för recept?
    vi använder sempers glutenfria pizzarecept.ska finna på sempers hemsida
  • Ummi07

tack ska testa att kolla in på semper då...
    Cheesecake då någon som har tipps på det, llr e det bara att göra som vanligt va, men med glutenfriakex?

• Familjetrollet
    Ummi07 skrev 2008-09-04 11:43:51 följande:
    tack ska testa att kolla in på semper då...Cheesecake då någon som har tipps på det, llr e det bara att göra som vanligt va, men med glutenfriakex?
    på sidan allergimat finns det massor med glutenfria recept även ica har det
  • Familjetrollet
    Ummi07 skrev 2008-09-04 11:48:24 följande:
    tackar kollar in dem...
    varsågod
Svar på tråden Glutenfri pizzabotten.