• Silverscream

Ge blod eller plasma, vilken skillnad?

Har länge funderat på att bli blodgivare eller plasmagivare, men är nu nyfiken på skillnaden.

Vet ju att man får ge plasma oftare än man får ge blod, men vilket är "bäst" att ge?

Och vad gäller när man ska ge första gången?
    Man får ju inte ha ätit mediciner på 6 månader eller något sådant, men gäller det ALLA eller bara vissa? (tänkte om det gäller värktabletter också)..

• Svar på tråden Ge blod eller plasma, vilken skillnad?
  • vernis

Det går att bli både blod- och plasmagivare på en del blodcentraler. Många blodcentraler har dock de senaste åren slutat med plasmagivning. Plasma utvinns även vid vanlig blodgivning.
    För att bli plasmagivare är det bra om du tidigare lämnat blod. Du måste ha blodkärl som är lätta att sticka i. Kraven är desamma som för att bli blodgivare.
    Vid plasmagivning skiljs blodkropparna och plasman i ett sterilt separationssystem. Det innebär att du får tillbaka dina röda blodkroppar och förlorar på så sätt inget järn. Därför kan du ge plasma två gånger per månad.
    Du ger drygt en halv liter plasma och det tar cirka 40 minuter. Hela processen är automatisk med hjälp av en särskild maskin. Eftersom vätskeförlusten är större än vid en vanlig blodgivning är det viktigt att dricka både före och efter givningen.
    Redan under tappningen ersätter kroppen den vätska som tappas ur blodsystemet. Efter 24 timmar är plasman helt återbildad.

• vernis

För läkemedel och brännskador
    Plasman är en råvara som används av läkemedelsföretag för framställning av bland annat albumin, gammaglobulin och läkemedel för blödarsjuka. Albumin används för att häva chock hos svårt skadade patienter. Gammaglobulin skyddar utlandsresenärer mot gulsot.
    Plasma ges också vid massiva blödningar och vid brännskador.

• Silverscream

åhh.. tusen tack för ditt svar.

Ska in på sidan och läsa lite, och nästa vecka tänkte jag gå och anmäla mig på blodcentralen så är det upp till dem om de vill ha mig.

• vernis

Ja de vill ha alla friska människor som kan ge blod det behövs

• Silverscream

det vore ju toppen om jag kunde få bli det.

Dels för att man ger blod och hjälper andra, men även för min egen del då jag får bättre koll på mina blodvärden (så det är ok, och jag inte har någon vitaminbrist eller så), och dessutom är det en ypperlig chans för mig att bli av med min nålskräck.

• W W
    vernis skrev 2008-09-04 11:47:13 följande:
    Ja de vill ha alla friska människor som kan ge blod det behövs
    Jag anser mig helt frisk (bortsett från att jag just nu är förkyld då men eftersom jag var sjuk under en månad när jag var 15 år så får jag inte trots att jag mår bra idag. Så nåja, det är väl en sanning med modifikation det där med att alla friska människor som kan.
    Don?t assume I?m not in to cheap meaningless sex ;)
  • vernis

va hade du får sjukdom verkar konstigt

• Fluffguf

När det gäller läkemedel så får man ge även om man äter vissa typer, men det är bättre att du frågar de som jobbar där för de har koll på vilka som är okej.

Life's beautiful with Fluffguf
  • vernis

men oftast om man är frisk så bra gå testa sig om man får.. står mer om det på hemsidan upp till

• vernis

Har du varit sjuk eller behandlats för någon sjukdom?

Använt läkemedel eller blivit vaccinerad Rådgör med personalen

Haft svår förkylning eller annan akut infektionssjukdom Varit frisk i 2 veckor (i vissa fall längre tid)

Genomgått mindre kirurgiskt ingrepp Vänta 1-4 veckor

Genomgått större kirurgiskt ingrepp Vänta 6 månader

Fått blodtransfusion Vänta 6 månader

Är sjukskriven Vänta tills sjukskrivningsperioden är slut

Behandlats med akupunktur Inget hinder om behandlingen utförts av legitimerad sjukvårdsutövare i Sverige. För övriga vänta 6 månader

Behandlats av tandläkare eller tandhygienist Vänta minst till dagen efter

Har haft vissa tropiska sjukdomar, t.ex. malaria och Chagas sjukdom Får inte ge blod

Är eller har varit smittad med gulsot (hepatit B eller C), HIV eller HTLV I+II Får inte ge blod

• W W
    vernis skrev 2008-09-05 10:39:24 följande:
    va hade du får sjukdom verkar konstigt
    Hade sarkoidos.
    Don?t assume I?m not in to cheap meaningless sex ;)
Svar på tråden Ge blod eller plasma, vilken skillnad?