• MalinBN

Syskonförsök med frysta ägg?

Hej,

vi fick vår IVF-bebis för snart ett år sedan (på första försöket) och det här var så kul att vi vill ha en till...

Vi har fyra ägg i "frysen" och vill ge dem en chans. Jag är 36, så jag har passerat den där magiska 35-årsgränsen.

Vill höra om era erfarenheter: har syskonförsök med frysta ägg funkat för er? Överlevde äggen upptinigen? Gjorde ni ett eller flera försök? Är fostren "känsligare" om man blir gravid på detta sätt? Hur gamla var ni som det funkade för? Är hormonbehandlingen lika omfattande denna gång som på första försöket med äggutplock och allt? Vet ni något om chansen att det skall funka? Berätta allt ni vet/hur ni upplevde det!

• Svar på tråden Syskonförsök med frysta ägg?
  • s v e a

Jag hoppar på denna tråd. fick min son i december förra året och vill nu försöka igen.
    Vi har några syskon i frysen och doktorn vill först testa i en naturlig cykel.

Vill också höra era erfarenheter!!

när har du tänkt Malin?
    själv satsar jag nog på om två månader.. nervöst!

• prinsessan 13 april

Hej,

Har samma frågeställning som er båda ovan. Det skulle kännas skönt med lite erfarenheter trots att vi gärna väntar ett tag till med ett barn till.

• solrosa

Hej på er!

Har en dotter (-06) som kom till via ett frysförsök, hade då 5 frysisar från start och slutkontentan såg ut så här:

2 överlevde ej upptiningen
    2 stannade ej kvar efter återförande
    1 blev vår underbara dotter

Sammanlagt 2 ruvningar (1 ruvning var syskonförsök som tyvärr ej lyckades.)

Jag var 28 när jag vart gravid.

LYCKA TILL!

• Argbiggan

Hej!

Har en som född 05 som kom till på vårt andra IVF. Till frysen fick vi 6 embryon. Jag blev vid syskonförsök gravid på första frysförsöket i en naturlig cykel, men det slutade i missfall. Andra försöket misslyckades och på tredje försöket överlevde endast ett embryo och det hade förlorat två celler (tappade från 4 till två stycken). Det odlades vidare i ytterligare ett dygn då prognosen brukar vara dålig när embryot endast är 2-celligt. Det tog sog mirakulöst nog och nu sitter jag med vår lilla 5-veckors tös i famnen :).

Jag var 33 när jag blev gravid med vår dotter.

Önskar er lycka till!

• Kummin

När vi gjorde vårt första frysförsök var vår pojk drygt 6 månader. Inga hormoner alls den här gången (yiepee!) utan satte in embryot i naturlig cykel. Det första embryot klarade inte upptiningen, så de fick tina ett till som jag ruvade men det blev inget av det. Nästa naturliga cykel lät vi sätta in ytterligare ett embryo som idag är en livlig krabat på dryga 3 år Jag var 38 vid frysförsöket.

• MalinBN

Svea: jag ammar lite fortfarande, men så snart jag slutat amma tänkte vi försöka - kanske i november/december om jag slutar amma nu (har precis börjat arbeta så det blir nog så inom den närmaste veckan). Pojken är nu 11 månader.

Vad kul att det verkar ha funkat för flera. Jag trodde att det var i princip omöjligt eller nästan ingen chans alls, men så verkar det inte vara.

Förresten. för er där det är relevant: vad hade ni för BMI när ni blev gravida på frysförsöket? (Är PCO-tjej så det går lite upp och ner det där med vikten, ha, ha) Sade de något om det på kliniken?

• EHel

Vår "IVF-son" fyllde ett i juli. Han blev till på andra IVF:en. Det första var ett långtidsodlat embryo som blev en graviditet men slutade i missfall. Sonen är "korttidsodlad".

Vi har just avslutat vårt första syskonförsök. Gjorde FET, där 3 embryon tinades innan ett klarade sig. Fick tillbaka det den 14/8 och testade imorse negativt. (Taget av 2-dagars embryona)
    Hade sagt att det bara skulle bli ett försök, men vill så gärna ha ett syskon, så visst funderar vi nu på en chans till.
    Är 32 år.
    Har 5 st 2-dagars, och 5 st långtidsodlade kvar i frysen...

• s v e a

Hej,

Va kul att det har fungerat för er flesta! EHel -klart att du ska försöka igen även om det är jobbigt!

Är det någon som vet om det är någon nackdel med naturlig cykel, och om chanserna är mindre än vid färskt embryo? (förutom risk vid upptining)

Min son blir nu 9 mån snart och jag är såååå redo! Vi pratar faktiskt om att försöka redan nästa månad! Min mens kommer om en vecka ungefär så det betyder FET om ca 3 veckor!!!!

• s v e a

just ja, hur många embryos har ni satt in?
    Min klinik satte in 2 topp kvalitets embryos när jag fick min son, och jag vet att de gärna sätter in 2 till, men jag är osäker då jag helst vill ha ett barn

• prinsessan 13 april

oj otroligt vad mycket information. Jag visste inte att de odlade vissa ägg längre. Första gången fick vi 6 befrukade ägg varav 1 sattes in och blev vår lilla prinsessa på första försöket. Resten är sparade men har någon en sannorlikhet på upptining? Kan det verkligen vara så olika på olika kliniker? Vår rekommenderade endast insättning av ett ägg för de hade så hög procent med lyckade graviditeter.
    Är det någon som "förlorat" alla ägg i tining och fått börja om från början med plockning....dvs är det vanligt att det blir så?

• pemi

Vi har en dotter som kom till efter frysförsök vid vår 7:e "ruvning" (gjort 5 ivf och 4 FET). Inte lyckats med syskon ännu, men nu har vi "paus" från ivf:andet.

♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
  • SUA

Har en son som fyller två år om ca en månad. Han kom till på första IVF-försöket (korttidsodling) och det blev också tre ägg till frysen.
    När sonen var ca ett år började vi med syskonförsök. Endast ett ägg överlevde upptining och det fäste inte....försöket gjordes i ostimulerad menscykel. Nu var äggen i frysen slut.

Vi bestämde oss för att söka privat. I mars gjorde vi ett nytt IVF med sprutor, äggplock och alltihopa. Denna gång gjorde vi den sk "korta metoden" och äggen långtidsodlades och det lyckades!! Så i november kommer ett litet syskon.

Var 34 år när sonen föddes och är nu 36 år.

LYCKA TILL!

Svar på tråden Syskonförsök med frysta ägg?