• nyponsoppa

frågor om cupcakes o tårtot

Snälla, hjälp en förvirrad själ

1. Kan man baka cupcakes o göra dom färdigt på kvällen, låta dom stå i kylen över natten o sedan bjuda på dem dagen efter, eller blir dom torra på den tiden?

2. Samma sak med tårtor, kan man göra tårtor dagen innan dom ska serveras om man förvarar dem i kylskåpet?

3. Skulle gärna vilja ha bra tips på tårtor. Jag kommer att göra en chokladtårta som jag redan har recept på men skulle vilja göra ytterligare 2 tårtor, jag kommer då att använda färdigbakade tårtbottnar, men skulle vilja ha tips på fyllning. jag skulle vilja täcka tårtorna med en sugarpaste.
    tips mottages gärna.

♥ Stolt mamma till Alicia-05 och Ella-08 ♥
  • Svar på tråden frågor om cupcakes o tårtot
  • matheha

Nej jag tror inte att de hinner bli så torra över natten. Går ju också att frusa och ta fram så många man behöver.

tårtor brukar bara bli godare om de får goa till sig lite innan man ska äta dem.

har just inget bra tårtrecept

• nyponsoppa
    matheha skrev 2008-09-04 13:22:56 följande:
    Nej jag tror inte att de hinner bli så torra över natten. Går ju också att frusa och ta fram så många man behöver.tårtor brukar bara bli godare om de får goa till sig lite innan man ska äta dem.har just inget bra tårtrecept
    trodde inte frostingen klarade att man fryser den, men om det går så är ju det kanon
  • LoveSharPei

1. Du kan dekorera cupcakesen kvällen innan och ha dom i kylskåp med plast över. Då står dom sig bra. Men allra bäst är såklart att dekorera dom precis innan dom ska ätas.

2. Att lägga ihop tårtan kvällen innan är ett super tips! Tårtan blir mycket godare om den får stå över natten och suga i sig av fyllningen. Men ett tips ät att vänta med att dekorera den tills samma dag den ska ätas iallafall. Lycka till!

• kikkan79

nu har jag aldrig bakat cupcakes men ett hett tips som funkar på muffins är att man gör smeten. Häller upp i formarna och fryser.

Till dagen D tar man fram dom ur frysen o gräddar dom. Blir ju lite längre än vanlig gräddning men du kan inom loppet av en halvtimme alltid servera nygräddade muffins

• LoveSharPei
    kikkan79 skrev 2008-09-04 21:30:21 följande:
    nu har jag aldrig bakat cupcakes men ett hett tips som funkar på muffins är att man gör smeten. Häller upp i formarna och fryser.Till dagen D tar man fram dom ur frysen o gräddar dom. Blir ju lite längre än vanlig gräddning men du kan inom loppet av en halvtimme alltid servera nygräddade muffins
    På en halvtimme gör jag både smeten och gräddar mina muffins!
  • Lallamen

Min favoritfyllning i tårtor handlar också om choklad. Till ett lager brukar jag ta 2-2,5 dl vispgrädde som jag kokar upp. Sedan stoppar jag i ca 100-150 g choklad och då kan man ta vad helst man är sugen på. Geisha är min absoluta favorit. Japp, vit choklad, toblerone, guldnougat ... det mesta funkar. Maken älskar Center så det gjorde jag häromsisten när han ahde fika på jobbet och det blev mycket populärt.
    När chokladen smält ställer man in det i kylskåpet och låter det bli riktigt kallt (jag låter det ofta stå över natten) och sedan vispar man det. Blir en fast "mousse" som står sig väldigt bra utan att smälta eller börja sjunka ihop.
    Till det gillar jag ett lager med något lite syrligare. Mango-passionsmoussen från Ekström är inte dum men bäst tycker jag om mosade hallon som man brer på botten och sedan lägger vispgrädde med mosad banan på.

• nyponsoppa
    LoveSharPei skrev 2008-09-04 18:56:05 följande:
    1. Du kan dekorera cupcakesen kvällen innan och ha dom i kylskåp med plast över. Då står dom sig bra. Men allra bäst är såklart att dekorera dom precis innan dom ska ätas. 2. Att lägga ihop tårtan kvällen innan är ett super tips! Tårtan blir mycket godare om den får stå över natten och suga i sig av fyllningen. Men ett tips ät att vänta med att dekorera den tills samma dag den ska ätas iallafall. Lycka till!
    Så då kan jag baka cupcakesen innan, frysa in o ta ut dom kvällen innan o sedan ha på ev frosting innan servering?

Men om man har grädde i fyllningen...blir dte inte stabbigt dagen efter ? Tänkte göra fluff men det är ju grädde.
  • LoveSharPei
    nyponsoppa skrev 2008-09-05 10:23:41 följande:
    Så då kan jag baka cupcakesen innan, frysa in o ta ut dom kvällen innan o sedan ha på ev frosting innan servering? Men om man har grädde i fyllningen...blir dte inte stabbigt dagen efter ? Tänkte göra fluff men det är ju grädde.
    Jag vet inte, brukar inte göra "fluff" till CC utan jag gör alltid en frosting. Den står sig ju bäst och är minst lika god. Men det är ju en smaksak! Ska du ha "fluff" på så är det nog bäst om du dekorerar dom samma dag som dom ska ätas.

Lycka till!
  • nyponsoppa

klantigt skrivet av mig. Det jag skrev om fluffet hade med tårtorna att göra.
    På cupcakesen ska jag givetvis ha frosting, jag skrev nog bara lite klantigt

• hundpuss

fråga 1;
    bakar ofta cupcakes, de blir inte torra över natten, mina har aldrig blivit det, (jag använder lejlas recept på recept.se)
    däremot kan frostningen bli lite hårdare, men det smakar inget annorlunda för det.
    det man också kan göra om man ska göra många, tex till fest ,är att göra som klara, frysa dom och ta fram dom kvällen innan och dagen för festen fixar man frostingen, så blir det inte för mkt kaos :)

Svar på tråden frågor om cupcakes o tårtot