• Anonym (nyanställd)

Bolån när man är nyantälld??

Hej, jag har precis fått ett nytt jobb i en matbutik efter min föräldraledighet, det är en heltidstjänst och i en annan stad än den vi bor i nu. Vi har länge pratat om att flytta till den staden och nu ska vi göra det! Vi har hittat drömhuset där, tror ni vi får lån till huset trots att jag är nyanställd? Min sambo har haft samma jobb i 5 år och har bra lön. Någon som har erfarenhet av liknande?

• Svar på tråden Bolån när man är nyantälld??
  • raspberryrevolution

VAd är det för anställning du har fått? vikariat, viss tid eller fast?
    Det har inte så stor betydelse om du är nyanställd, snarare vad för anställning det är, om ni kan garantera att ni har inkomst framöver. Sen är det klart beroende på hur stort lånet är oxå.

• Anonym (nyanställd)

det är först provanställning 6 mån som sedan blir tillsvidare anställning! Lånet är på 1 500 000 ca.

• Anonym (jag fick)

Jag fick lån till mitt hus på 250 000 kr och då hade jag inte ens börjat jobbet. har fast tjänst :)

• raspberryrevolution

Då ser jag inte att det borde vara några problem, det krävs ju att min missköter sig rejält om man inte får fortsätta efter en provanställning. Lycka till!

• Anonym (nyanställd)

250 000 kr är ju inte så mycket dock.. vårat lån blir mycket mer.

• Jenny N

Vi fick lånelöfte när jag bara var provanställd på 2,5 miljoner, både hos SBAB och SEB

• Anonym (nyanställd)
    Jenny N skrev 2008-09-04 13:45:26 följande:
    Vi fick lånelöfte när jag bara var provanställd på 2,5 miljoner, både hos SBAB och SEB
    Då kanske vi ska titta med de också! Vi har bokat tid hos swedbank än så länge, det är deras fastighetsförmedling som säljer huset. Kan man ta lån via annan bank då?
  • pinse

Jag hade också en provanställning som skulle gå över i fast anställning. Min man hade fast jobb och vi fick låna 1,5 milj. Banken bad mig bara att skicka in mitt anställningsbevis när jag blivit fast anställd.
    Lycka till!

• appapp2

Anonym (nyanställd) skrev 2008-09-04 14:02:44 följande:

Då kanske vi ska titta med de också! Vi har bokat tid hos swedbank än så länge, det är deras fastighetsförmedling som säljer huset. Kan man ta lån via annan bank då?
    Absolut. Du ska definitivt jämföra olika banker och välja den som ger er bäst ränta.
  • raspberryrevolution

Anonym (nyanställd) skrev 2008-09-04 14:02:44 följande:

självklart får ni ta lån i vilken bank ni vill. Bara banken ger er ett lånelöfte
  • raspberryrevolution
    appapp2 skrev 2008-09-04 14:10:48 följande:
    Anonym (nyanställd) skrev 2008-09-04 14:02:44 följande:Absolut. Du ska definitivt jämföra olika banker och välja den som ger er bäst ränta.
    precis, å då kan man pruta ner räntan, om man säger att man varit på den banken och de gav oss den här räntan, kan ni ge oss bättre?!
  • Anonym (nyanställd)

jaha vilken newby jag är inom bankområdet känner jag. Trodde räntan inte gick att ändra på. Men då ska vi självklart kolla med fler. Men ser inte det illa ut att ha så många upplysningar? Om man ska gå till både swedbank, seb, sbab, nordea, handelsbanken etc etc.. kan man inte få avslag just för den sakens skull? många ansökningar?

• Anonym (nyanställd)

kan tillägga att vi har ca 250 000 i privatlån också, det gör ju det hela lite jobbigt. Men huset vi vill köpa är helt nybyggt i en liten stad, och det har legat ute till försäljning i över ett halvår nu, ingen köpare så nu har de sänkt priset UNDER produktionskostnad! Dessutom är inte övervåningen inredd, vilket betyder att om vi inreder den (vi känner folk för billigt material och hjälp) så höjs ju värdet på huset massor och då borde vi ju kunna få lägga in vårt privatlån i huslånet?

• appapp2

Det beror helt på varför ni har upplysningar på er.
    Om 250000 är ett rent konsumtionslån som ni brännt, är det såklart inte till er fördel.

• Anonym (nyanställd)
    appapp2 skrev 2008-09-04 14:44:04 följande:
    Det beror helt på varför ni har upplysningar på er.Om 250000 är ett rent konsumtionslån som ni brännt, är det såklart inte till er fördel.
    Det är bland annat billån, renoveringslån och lite annat.
  • Anonym (nyanställd)

Vi fick huslån och är nu husägare :)

Svar på tråden Bolån när man är nyantälld??