• HannaS86

Varför är det dåligt att äta sent på dagen?

Som rubriken lyder.
    Vanligtvis leder jag träning/tränar själv på kvällarna och då blir det att jag kommer hem och äter efter det mellan kl 19-23. Har hört att det inte är bra att äta sent, gäller det även om man tränat innan? Hur stor mängd är ok? Middagsaktigt eller mer som ett mellanmål?

• Svar på tråden Varför är det dåligt att äta sent på dagen?
  • mimmi 1

Efter ett träningpass så förbränner kroppen massor,,, och du kan med gott samvete äta dej mätt, för kroppen fortsätter att förbränna ett bra tag efteråt. Däremot finns det belägg för att man inte sover så bra om man nyss ätit... hela kroppen behöver vila när man sover, och har man ätit innan sänggåendet, så jobbar ju matsmältnigen på högvarv!! vissa personer känner av detta, och har svårt att sova, eller sover oroligt, medan andra sover hur bra som helst även efter ett kraftigt mål mat innan sänggåendet. Det bästa är ju att du äter en timme eller två FÖRE du tränar, och sedan bara nåt lättare efter... men mår du själv bra och inte har problem med sömnen även om du äter kraftigt sent på kvällen, så fortsätter du med det!!

• HannaS86

ok, vad bra :) Jag sover som en stock oavsett omständigheter ;) Spelar ingen roll om det är på bussen, på golvet, det åskar och stormar eller nåt annat; är jag trött så somnar jag ändå.

Svar på tråden Varför är det dåligt att äta sent på dagen?