• Leniz1

Blir betygen ogiltiga efter ett tag?

Jag läste för ett tag sen i en tråd här på FL att betyg har ett "bäst före datum" jag tror att det var åtta år eller något liknande. Stämmer det? Och gäller det alla betyg? Måste man alltså plugga in hela gymnasiet då på komvux för att kunna söka vidare till högskolan om betygen blivit för gamla?

• Svar på tråden Blir betygen ogiltiga efter ett tag?
  • FruGustavsson

hört att betygen endast gäller i 10år för vidare studier på högskola och att detta ska vara något som började gälla nu i höst..
    kan inte svära på att det stämmer,

• Leniz1

Ok har fått lite olika svar. Ja det kan ju vara så att det är nya regler. Någon annan som vet?

• Fru hemlig

Det har jag inte hört ett ljud om och inget står på universitetens hemsidor. Plus att det vore ett mkt ointelligent beslut då många skulle behöva läsa om hela sin utbildning en gång till. Det låter helt orimligt på alla sätt.

• FruGustavsson

www.studera.nu

Äldre betygssystem
    Under fliken Kommer jag in? presenteras de vanligaste betygssystemen och vad som gäller för dem i meritvärdering och urval. Om du har ett äldre betyg och är osäker på om ditt betyg ger tillräcklig behörighet och/eller kan meritvärderas, kontakta Antagningens Contact Center via frågeformulär för e-post eller en studievägledare på till exempel komvux i din kommun.
    Behörighet krävs
    Vissa äldre utbildningar ger inte längre grundläggande behörighet och därmed inte heller placering i betygsurvalet.

Vad är mitt gamla betyg värt idag?
    Det finns många betyg från äldre skolformer som fortfarande ger behörighet. De meritvärderas enligt samma regler som avgångsbetyg från gymnasielinjer. Exempel på betyg som fortfarande ger behörighet är betyg från vissa specialkurser, studentexamen och fackskolan. Det kan krävas kompletterande betyg i svenska och engelska för att få grundläggande behörighet.

Vilka chanser har jag att bli antagen med äldre betyg?
    Om ett äldre betyg ger behörighet och kan meritvärderas (enligt samma regler som avgångsbetyg från gymnasielinjer), så deltar det i urval på samma villkor som övriga betyg.
    Det finns äldre utbildningar som ger grundläggande behörighet men som inte kan meritvärderas. Om du har ett sådant betyg måste du göra högskoleprovet för att få ett värde att konkurrera med. Om du inte har ett meritvärde och därmed inte kan delta i urvalet, kommer du att ha väldigt små möjligheter att få en studieplats.

• Que Sera Sera

Jag har inget slutbetyg annu men har studerat en del pa komvux. Mina studier paborjades och saledes fick jag mina forsta betyg HT-04. Det betyder att jag fran och med den terminen har 8 ar pa mej att slutfora mina studier om jag vill att nagra av dom amnena skall in i slutbetyget. Man kan alltsa inte lagga in ett betyg som ar aldre an 8 ar i ett slutbetyg.

Stolt mor till två!
  • ming

Om du inte har ett slutbetyg från gymnasiet eller komvux så kommer dina betyg att bli ogiltiga efter ett visst antal år (8 år?). Men man kan ju skynda sig och komplettera så att man kan ta ut ett slutbetyg i så fall, så blir de inte ogiltiga sedan.

• ming

Däremot kan man i vissa fall få dispens av rektorn på komvux där man läser, för att kunna ta med betyg som är äldre än så i slutbetyget.

• Leniz1

Que Sera Sera skrev 2008-09-04 15:16:37 följande:

Jag har inget slutbetyg annu men har studerat en del pa komvux. Mina studier paborjades och saledes fick jag mina forsta betyg HT-04. Det betyder att jag fran och med den terminen har 8 ar pa mej att slutfora mina studier om jag vill att nagra av dom amnena skall in i slutbetyget. Man kan alltsa inte lagga in ett betyg som ar aldre an 8 ar i ett slutbetyg.
    Då kanske det var det jag läste om i så fall och då berör det ju inte mig som har slutbetyg. Tack för svaret.
  • Ulla1974

Gick ut gymnasiet 1998 och pluggar på universitet så betygen blir inte för gamla. Har man 2årig kurs i vissa ämnen kan man ha problem med grundläggande behörighet och behöva tenta upp till 3årig kurs (B).

• Minimax

Jag pluggar på högskola och har sökt in med gymnasiebetyg från 1990.

• Leniz1
    Minimax skrev 2008-09-05 18:06:55 följande:
    Jag pluggar på högskola och har sökt in med gymnasiebetyg från 1990.
    Vad skönt att höra. Då är det ingen bråttska för min del att bestämma mig för vad jag vill bli.
Svar på tråden Blir betygen ogiltiga efter ett tag?