• HäckHäxan

Hjälp, kattunge/kattungar....

hejsan..

jah har en såkallad hittekatt, väldigt ung, knappt mer än unge själv iaf så har hon just fött en kattunge.. vill ha snabba tips om vad jag kan göra... fixade en låda fort och har lagt henne och ungen där.. tänkte ställa in kattlåda och mat och vatten såklart. något mer ja skall tänka på???????? Hon födde den på vargadsrumsmattan... ja sitter med min dotter i famnen så ni får ursäkta alla enbart små bokstäver, ställde in mamman med unge i sovrummet nu när ja tog upp min dotter så de får vara lite ifred...

Klämkäck......
  • Svar på tråden Hjälp, kattunge/kattungar....
  • babesusan
    HäxanSurtant skrev 2008-09-04 13:59:00 följande:
    hejsan..jah har en såkallad hittekatt, väldigt ung, knappt mer än unge själv iaf så har hon just fött en kattunge.. vill ha snabba tips om vad jag kan göra... fixade en låda fort och har lagt henne och ungen där.. tänkte ställa in kattlåda och mat och vatten såklart. något mer ja skall tänka på???????? Hon födde den på vargadsrumsmattan... ja sitter med min dotter i famnen så ni får ursäkta alla enbart små bokstäver, ställde in mamman med unge i sovrummet nu när ja tog upp min dotter så de får vara lite ifred...
    Nu i början e de nog inte så mkt du behöver tänka på jag tror mamma tar hand om allting men de är ju bra att ha uppsyn på dem så båda ser ut att må bra o sådär
  • Fru hemlig

Ring veterinären och hör.

• Dior

Se till så att kattmamman accepterar den och att ungen diar...sen sköter kattmamman resten själv. Lycka till

• kidA

det viktiga är att de får vara ifred. och att mamman får mat där inne o har en låda att uträtta behoven i. mamman sköter (oftast) ungen. det kan du ju hålla koll på att hon gör.
    du kan oxå ge mamman lite välling. ljummen. lite då o då. så hon får extra energi till attt dia. det tär jättemkt på dem annars.

**mamma till trollen Agnes -00, Noah -06 o Love -07**
  • Miracle Cats

Får de bara vara ifred och du ser att maten kommer igång och att hon tar till sig ungen så är det inga problem. Sen kommer du få en racerkatt som springer runt med antennsvans...Ååååh så söta de är som små .

• FruGustavsson

25grader i rummet ska valpar ha när de föds..hundmammor behöver vatten, och man brukar få byta handdukar och så så att det är rent.. borde gälla detsamma för katter eller?

det kommer inga fler ungar?

• Lady Dahmer

ett eget rum till katten så de får vara sjäva, varm mysig låda att sova i -- sen så sköter mamman resten! behöver inte göra så mkt. ge torrfoder som vanligt. när kissen är drygt 5 veckor kan du prova att ställa in lite finfördelad mjukmat.

It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
  • Froststar

Tillägger en sak till det som redan sagts. Väg gärna kattungen var dag de första 2 veckorna för att se att hon ökar i vikt som hon ska. För huskatt gäller ca 15-20 gram per dag. Någon dag kan det ligga under pga annan tid man väger ungen men vikten ska absolut inte stagnera eller ännu värre - kattungen tappar vikt.

Liten rund och välfylld mage (känn med handen) ska det vara.

• HäckHäxan
    babesusan skrev 2008-09-04 14:00:43 följande:
    Nu i början e de nog inte så mkt du behöver tänka på jag tror mamma tar hand om allting men de är ju bra att ha uppsyn på dem så båda ser ut att må bra o sådär
    nu är det två, den andra var mkt mindre än den första.. men hon tvättar bägge fint och noga...

Dom är i sovrummet och där får dom nog bo, det bor nämligen 3 katter till och två hundar här och mamman e ju egentligen inte min katt.. hittade henne i början juli mager och anskrämlig, tänkte att hon var en sommarkatt och kunde inte låta bli att ta in henne...
    Klämkäck......
Svar på tråden Hjälp, kattunge/kattungar....