• Sunshine79

Frysa kantareller??

Hej
    Undrar om det går att frysa in kantareller???....fast ja jag vet nog att det går menrättare sagt hur blir det sedan när man tinar upp kantarellerna...vattniga??? eller bra???
    Ärd et någon som vet?

• Svar på tråden Frysa kantareller??
  • raspberryrevolution

du kan ju förvälla dem och sen frysa dem, det blir ju inte som nyplockade... eller torka dem kanske?

• Lena

stek dem utan matfett tills de inte vätskar längre. Låt dem kallna och frys sen in dem. När du tar upp dem är de som nystekta.

• Sunshine79

jätte bra tack!!!...hittade jätte många i skogen, och det fanns ännu fler...då få man passa på

• Mayen

Min mamma har hela frysen full med kantareller som hon först förvällt. Det känns i princip ingen skillnad på dem och på alldeles nyplockade svampar!

• Chivaz

Som Lena sriver så ska du inte navända matfett när du förväller dem för då håller de i princip hur länge som helst i frysen.

• gmt

jag rensar o skär i bitar -

lägger i stekpannan o värmer tills dom har gett ifrån sig vätska

häller upp i burk o svalar av

på med lock o in i frysen

När jag sedan ska äta dom lägger jag dom i varm stekpanne o steker bort spadet

klickar på smör o bryner - o så är dom precis till att äta

• Chivaz

Glömde skriva att du ska frysa dem med spadet.

• gmt

samma här

jag fryser dom oxå i spadet!

• Sunshine79

Jätte bra...tips...frysa in med spadet, annars hade jag säkert inte gjort det....smart för då kan man bara tina upp det, och steka bort i i spadet!!!.....

• Sunshine79

Det här med kantareller är helt nytt för mig......har aldrig plockat eller köpt kantareller....var med en kompis som brukar göra det....och helt plöstligt är det kul och gott....

Svar på tråden Frysa kantareller??