Frysa kantareller??
Hej
Undrar om det går att frysa in kantareller???....fast ja jag vet nog att det går menrättare sagt hur blir det sedan när man tinar upp kantarellerna...vattniga??? eller bra???
Ärd et någon som vet?
Hej
Undrar om det går att frysa in kantareller???....fast ja jag vet nog att det går menrättare sagt hur blir det sedan när man tinar upp kantarellerna...vattniga??? eller bra???
Ärd et någon som vet?
du kan ju förvälla dem och sen frysa dem, det blir ju inte som nyplockade... eller torka dem kanske?
stek dem utan matfett tills de inte vätskar längre. Låt dem kallna och frys sen in dem. När du tar upp dem är de som nystekta.
jätte bra tack!!!...hittade jätte många i skogen, och det fanns ännu fler...då få man passa på
Min mamma har hela frysen full med kantareller som hon först förvällt. Det känns i princip ingen skillnad på dem och på alldeles nyplockade svampar!
Som Lena sriver så ska du inte navända matfett när du förväller dem för då håller de i princip hur länge som helst i frysen.
Ska du frysa är det bäst om du förväller genom kokning i kastrull. Tänk på att dy fryser in den förvällda svampen med överblivet spad.
Gör alltid så och det funkar finfint
jag rensar o skär i bitar -
lägger i stekpannan o värmer tills dom har gett ifrån sig vätska
häller upp i burk o svalar av
på med lock o in i frysen
När jag sedan ska äta dom lägger jag dom i varm stekpanne o steker bort spadet
klickar på smör o bryner - o så är dom precis till att äta
Glömde skriva att du ska frysa dem med spadet.
samma här
jag fryser dom oxå i spadet!
Jätte bra...tips...frysa in med spadet, annars hade jag säkert inte gjort det....smart för då kan man bara tina upp det, och steka bort i i spadet!!!.....
Det här med kantareller är helt nytt för mig......har aldrig plockat eller köpt kantareller....var med en kompis som brukar göra det....och helt plöstligt är det kul och gott....