• SunShe

Mjölkstockning och feber - hur länge och hur blev ni av med?

Har fått mjölkstockning, började med feber förra onsdagen (en dryg vecka sedan) och sedan på fredagen började jag förstå att det var brösten som spökade. Ringde sjukvårdsrådgivn. som sa att om febern ej gick ner skulle jag gå till vc på måndagen. Jobbade med amning, massage och varma vetekuddar hela helgen men inget hjälpte. På vc tyckte de först inte att jag behövde penecilin utan bara amma/pumpa men pga mkt hög sänka fick jag ändå penecilin. Hade inte hänt ngt till nu i onsdags; 1 v efter det startade så jag kontaktade ny läkare och fick denna gång nån nässpray som skulle sätta fart på mjölken vid amning. Kämpar nu på med den och amning, amning, amning och värme.

Hur länge höll er feber i sig? Börjar bli riktigt slutkörd, speciellt då jag har en 3.5 åring förutom bebisen.

Hur blev ni av med mjölkstockningen - tips?

• Svar på tråden Mjölkstockning och feber - hur länge och hur blev ni av med?
  • Crown

Oj, det låter urjobbigt!

Stå på dig på vc. Kan det inte gå riktigt illa om man inte får bukt med det?

Jag har inga råd inser jag. Jag hade lättare mjölkstockning som gav med sig med värme, vila och handpumpning... Det gör ju inte din.

• Inka

Jag hade mjölkstockning i en dag bara med feber, var helt borta! Jag satte på ugnen och satte mig framför en stund, hoppade in i duschen och hade varmt vatten och masserade försiktigt sen lät jag bebisen suga på bröstet med hakan på det hårde samtidigt som jag försiktigt strök med fingrarna på knölen mot bröstvårtan. Detta hjälpte tydligen snabbt!

• Spartacus

fetvadd om brösten, långa varma duschar, amma ofta, äta alvedon och bara uthärda!

• Britt Blå

Vart i landet bor du? Har oxå... Kanske kan jag hjälpa?

• Angel baby

När jag försökte amma min pojke som nu är 2½år. Han föddes för tidigt och var för trött. Så jag fick pumpa igång istället, såg fram i mot att amma. Men flera dagar gick och han kunde fortfarande inte suga. Dagar blev till veckor, han lärde sig till slut att suga. Men då så fick jag jätte sår på mitt vänstra bröst, det blev riktigt inflammerat. Jag försökte pumpa men det var för smärtsamt. Jag försökte mjölka för hand men det funkade inte det heller. Jag försökte allt: Snäckor, värme, salva, nässpray o bröst mjölk allt men det blev bara värre...
    Det blev öppet sår, blödde lite. Sen fick jag en böld som bara växte, jag försökte massera men utan resultat. Jag började bli jätte sjuk....
    Till slut så låg jag med 41graders feber, tappade näst in till medvetandet. Ambulans till kallades o jag åkte akut in. dom försökte hjälpa mig men det slutade med operation sen fick jag inte amma mera.....
    Min stora dröm...borta.....
    kände mig värdelös som mamma kunde inte änns ge mitt barn mat....

och nu har jag en pojk på 4dagar som kan suga men nu har jag fått problem igen, såriga bröstvårtor....
    Jag har läst o läst ovat o övat men ändå.....

Min dröm förstörd igen......

• Inka
    Angel baby skrev 2008-09-04 20:43:20 följande:
    När jag försökte amma min pojke som nu är 2½år. Han föddes för tidigt och var för trött. Så jag fick pumpa igång istället, såg fram i mot att amma. Men flera dagar gick och han kunde fortfarande inte suga. Dagar blev till veckor, han lärde sig till slut att suga. Men då så fick jag jätte sår på mitt vänstra bröst, det blev riktigt inflammerat. Jag försökte pumpa men det var för smärtsamt. Jag försökte mjölka för hand men det funkade inte det heller. Jag försökte allt: Snäckor, värme, salva, nässpray o bröst mjölk allt men det blev bara värre...Det blev öppet sår, blödde lite. Sen fick jag en böld som bara växte, jag försökte massera men utan resultat. Jag började bli jätte sjuk....Till slut så låg jag med 41graders feber, tappade näst in till medvetandet. Ambulans till kallades o jag åkte akut in. dom försökte hjälpa mig men det slutade med operation sen fick jag inte amma mera.....Min stora dröm...borta.....kände mig värdelös som mamma kunde inte änns ge mitt barn mat....och nu har jag en pojk på 4dagar som kan suga men nu har jag fått problem igen, såriga bröstvårtor....Jag har läst o läst ovat o övat men ändå.....Min dröm förstörd igen......
    Usch, vad jobbigt det låter! Har också problem med såriga bröstvårtor, med min son som är lika gammal som din var amningen riktigt ångestladdad pga smärtan, jag kompletterade ibland med ersättning för att vila brösten och till slut läkte det. samma sak den här ggn, min dotter är bara 5 dagar men hon tar mycket bättre tag än vad sonen gjorde, sen har jag slagit in brösten lite då och då med vitkålsblad mellan amningarna och det har hjälpt jättebra! Hoppas att du lyckas bättre den här gången och att dina sår försvinner!!
  • Angel baby
    moonie skrev 2008-09-04 20:51:15 följande:
    Usch, vad jobbigt det låter! Har också problem med såriga bröstvårtor, med min son som är lika gammal som din var amningen riktigt ångestladdad pga smärtan, jag kompletterade ibland med ersättning för att vila brösten och till slut läkte det. samma sak den här ggn, min dotter är bara 5 dagar men hon tar mycket bättre tag än vad sonen gjorde, sen har jag slagit in brösten lite då och då med vitkålsblad mellan amningarna och det har hjälpt jättebra! Hoppas att du lyckas bättre den här gången och att dina sår försvinner!!
    Funkar det? Jag hoppas så mycket på att det ska funka. Ska köpa en handpump så det inte sliter så mycket på vårtan. Vet inte om jag ska våga låta pojken fortsätta suga på det bröstet
  • Inka
    Angel baby skrev 2008-09-04 20:56:12 följande:
    Funkar det? Jag hoppas så mycket på att det ska funka. Ska köpa en handpump så det inte sliter så mycket på vårtan. Vet inte om jag ska våga låta pojken fortsätta suga på det bröstet
    Det har underlättat mycket! kylskåpskalla vitkålsblad på brösten 15-20 min åt gången, sen luftar jag mellan amningarna , smörjer och håller såren fuktiga, då läker dom bäst!
  • Angel baby
    moonie skrev 2008-09-04 21:00:20 följande:
    Det har underlättat mycket! kylskåpskalla vitkålsblad på brösten 15-20 min åt gången, sen luftar jag mellan amningarna , smörjer och håller såren fuktiga, då läker dom bäst!
    Sånna snäckor funkar det på samma sätt?
    Jag smörjer ofta med bröst mjölk och går ofta utan nått på mig o sover utan tröja. Men jag förstår inte varför det alltid är samma bröst som kronglar? Jag tycker att jag försöker få han till att ligga rätt men det går ändå inte. Nån annan sa att dom blir sånna i början innan det lugnar sig. Men pojken suger sååå hårt!
  • SunShe
    Svar på #4
    Bor i Stockholmstrakten. Ska tillbaka till vc idag, hoppas få bättre hjälp. Tänker att det kanske är ngt utöver stockning då febern aldrig går ned?? :(
Svar på tråden Mjölkstockning och feber - hur länge och hur blev ni av med?