• Sheyda

Ni som pluggar på distans i Falun!

Hej!
    Jag har lite frågor till er som pluggar ett utbildningsprogram i Falun (Högskolan Dalarna) Vet ju att ni är ett gäng sjuksköterskestudenter som nyligen börjat, så ni får mer än gärna svara! Vill ju inte störa i er tråd, så därför gör jag en egen. :)

Jag har precis hoppat på lärarutbildningen i Kalmar, men funderar på att eventuellt söka till Falun, nu till våren istället, eftersom jag vill plugga på heldistans. Har mailat exempelvis studievägsledaren, men vill ha lite svar ifrån er, som är studerande/har studerat där. Hur fungerar det att studera distans? På vilket sätt arbetar man och hur gör man vid examinationer/seminarium? Hur sker föreläsningarna och grupparbeten? Träffas ni på riktigt eller via internet? Hur många obligatoriska träffar är det per termin? Om jag bor i Blekinge, tycker du att det är ett dumt val att söka mig till Falun? Blir det krångel när det kommer till VFU/praktik? Berätta gärna hur din vecka ser ut, när du jobbar hemifrån.

Jag har verkligen tusen frågor och jag hoppas någon kan vägleda mig lite. Berätta allt! Jag bockar och bugar för varje svar jag kan få!

• Svar på tråden Ni som pluggar på distans i Falun!
  • Peand

Hmmm efter *harkel* snart två veckor på ssk programmet på distans i Falun känner jag mig verkligen inte som någon expert på dessa frågor men kan svara på det jag kan, fast det är ju hur ssk programmet är uppbyggt.

Vi blandar närvaro dagar med seminarium och föreläsningar via nätet. Denna första kurs som sträcker sig under 10 veckor innebär 5 närvarodagar (förutom första veckan då det var närvaro alla dagar)
    Vi kommer både ha inlämningsuppgifter och tentor. Tentorna görs uppe i Falun men kan kanske omförhandlas till närmsta lärcenter.

VFU har de sagt att de har som mål att lägga så nära hemorten som möjligt, MEN de kan inte lova något. Som för oss har de "avtal" med landstinget i Dalarna vilket gör att man i värsta fall kan hamna där. Skriver i värsta fall då det är ca 20 mil för mig att åka....

Ärligt talat så är lärarprogrammet uppbyggt på samma sätt med ganska många närvarodagar så blir det långt från Blekinge. Men samtidigt så funkar det bara man vill. Det är skönt att läsa på distans då man styr dagarna själv, intensivt när man är där men sen är det upp till mig och min disciplin hur det blir hemma.

Du har ju en bit att pendla till Kalmar varje dag som det är nu, om du har föreläsningar varje dag vill säga. Och om du inte bor på Blekinges östra gräns. Och vad jag minns tar det bra med tid att åka tåg då man måste genom halva småland. Har bott i Karlskrona i tio år Flört
    Är det någon speciell inriktning som gör att du funderar på Falun?

Just idag är jag stark, just idag mår jag bra - jag har tron på mig själv på min sida
  • Sheyda

Tack för ditt svar.
    Förstår ju att ni ännu inte riktigt kommit in i allt ännu, men ni vet säkerligen mer än jag. :) Har mailat två stycken som jobbar i Falun och de sa att det bara var max 2st obligatoriska träffar per termin och att hon tyckte att det inte skulle vara någon fara för mig som bor i Karlskrona.. Men man vet ju aldrig vilka överraskningar som väntar, som du säger när det gäller närvarodagar osv.

Jag läser förvisso på "distans" jag med, där man dagligen måste besöka sitt lärarcentra, för min del i Karlshamn. Det är förvisso inte så långt, men jag hade hoppats på att detta skulle vara heldistans, då jag inte vill pendla eller flytta. Vill ju att det ska vara ITbaserat. Och egentligen skulle jag vilja ha de tidiga åren också, men just nu läser jag enbart till förskollärare.

Hade velat gå språk, lek och lärande-inriktningen, då den både har förskola/tidiga åren.

• Peand

Men om de säger att det är max 2 ggr per termin skulle jag hoppa på tåget Skrattande Sen kan det ju kanske vara flera men inte obligatoriska och då bestämmer du ju själv hur du vill göra. Och till Karlshamn är det ju en bit också, försvinner massa restid.

Jag tycker att det låter som om du innerst inne redan har bestämt dig och du kommer att fixa det. Bätter att gå en utbildning som du verkligen vill ha än en som är näst bäst. Det är trots allt pengar och tid det handlar om....

Just idag är jag stark, just idag mår jag bra - jag har tron på mig själv på min sida
  • Sheyda

Jo, det är nog så. Man behöver väl bara en kick i baken, hih! Känns ju trots allt lite läskigt att söka sig så långt hemifrån. och det står ju inte så mycket på själva hemsidan. Jag får fortsätta maila och fråga olika personer, så att det verkligen bara är 2 träffar. Någon träff mer eller mindre gör ju inte så mycket.

Tack återigen för ditt svar.

• Peand

Så lite så! Och det är klart att det känns läskigt - men utmanande! Lycka till!

Svar på tråden Ni som pluggar på distans i Falun!