Orchide hjälp..!
Nu har alla blommor ramlat av min fina orchideblomma..=(..men hur ska jag göra med en nu? Bladen är gröna och fina med 2 pinnar kvar som blommorna satt på.
tacksam för hjälp!
Nu har alla blommor ramlat av min fina orchideblomma..=(..men hur ska jag göra med en nu? Bladen är gröna och fina med 2 pinnar kvar som blommorna satt på.
tacksam för hjälp!
orkideen är inte "död" bara för blommorna ramlat av, utan den har bara blommat ut för detta gång.
Ställ undan blomman, vattna den regelbundet ändå så ska du se att du får snart nya fina knoppar på den. Det kan dock gå ett par månader mellan varven, blommar inte så ofta.
Jag skulle inte ställa undan blomman - utan låta den stå kvar där den blommade och trivdes.
Jag har orkideer som blommat om massor av gånger i flera år. Hitta ett fönster bara som de trivs i.
Har "stängerna" torkat HELT så kan du klippa av dem. Annars låt dem vara kvar.
Som sagt ovan, vattna regelbundet (Men sällan!) så får du förhoppningsvis nya blommor sen.
Precis. Klipp inte av dem om de inte torkat helt. Det kan mycket väl komma nya knoppar på de befintliga stänglarna.
Jag vattnar väldigt sällan, kan gå flera veckor mellan skvättarna, och helt plötsligt upptäcketr jag nya knoppar på G.
Kan hända med mina också!
De får knoppar även om man vattnar tusan så oregelbundet!
Det viktiga är väderstrecket på fönstret. Jag har mina i fönster åt nordväst, perfekt! Å så försöker jag komma ihåg att vattna dem en gång i veckan...
Jag klipper av stänglarna när blommorna trillat av. Orkisarna behöver en vilopaus och hämta sig efter det de har blommat. I naturen blommar en Phalaenopsis (Gissar på att du har en sådan ) när den är ca 8-9 år gammal. I odling så blommar den när den är ca 3 år gammal pga att odlarna driver fram dem väldigt "hårt". Så det kan ta sin lilla tid innan de blommar om, de behöver lite rehabilitering... Men hav tålamod, är bara planta och rötter fina och välmående så kommer det en ny stängel när plantan väl är redo.
Jag har hört att man ska vattna orkideerna ofta för att få dem att blomma bra, länge och återkommande. Jag vet att många är av en annan åsikt men ...tänk på vart de kommer ifrån. De är ju vana att ha en konstant fuktighet kring sig. När jag var i Thailand vattnade dom orkideerna "hela tiden"
Håll dem också borta från äpplena som utsöndar nån syra som gör att blommorna dör och faller av...
Lilja0709: Det är ofta lite svårt att säga hur ofta man ska vattna, det beror mycket på vilken luftfuktighet man har hemma. En liten "regel" är att om man har en genomskinlig innerkruka så kolla rötterna. Är de gröna så vattna inte. Är de vita eller silvergrå så vattna. Det är svårt att jämföra med Thailand eftersom klimatet såväl inne som ute skiljer sig så oerhört jämfört med Sverige.
Sen är det inte bara luftfuktigheten som styr, utan värme, väderstreck den är placerad i, luftcirkulation, under eller övervärme, kompost, vilken typ av kruka du har osv osv osv...
I verkligheten växer de uppe i träden där de utsätts för rejäla men ofta korta regnskurar. Sen torkar de upp snabbt! Det gäller att härma detta på bästa sätt, jag ger mina rejäla doser av vatten sen får de rinna av. ALDRIG vatten på fatet!!! När de sen är torra (rötterna är vita/silverfärgade) vattnar jag igen. Beroende på temperatur och årstid kan detta variera mellan 3 dagar och 3 veckor.
Ett annat tips för att öka luftfuktigheten utan att vattna för ofta är att använda sig av en för stor ytterkruka. Lägg småsten eller dylikt i botten och häll på vatten men inte så mycket att det når upp ovanför stenarna. Ställ sedan innerkruka med planta ovanpå. Vips så har man fått ett bra mikroklimat med högre luftfuktighet!
Om man ställer ut dom på sommaren, så blommar dom innan hösten, garanterat!!jag har massor av krukor lite överallt, och det är alltid lika spännande att se vilken färg dom får när dom slår ut....(eftersom jag aldrig vet vilken som är vilken) just nu har jag en gul på köksbordet, en vit i uterummet, en rost-röd-strimmig i köksfönstret... och två som står i knopp i vardagsrummet...
Men mycket sällan ger jag mina vatten, och lite varje gång!
Ni ser ju, att det finns olika knep, så egentligen tror jag att dom är lättskötta, och fogar sej lite i hur man gör...
Jag har aldrig någonsinn vattnat rejält, och ofta, och ändå blommar mina om och om igen, med långa stora blomstänglar.
Jag håller på en hel del med orkidéer, och jag lovar, det finns lika många knep som det finns odlare! Det gäller bara att hitta vad som passar ens egna förutsättningar.
ja, eller hur?? men har jag någongång misslyckats,(detta hände med mina första) så har jag gett dom för mycket vatten!!
Jo, det är ju ett klassiskt misstag. Det brukar sägas "If in doubt, don't". Dvs om man tvekar om man ska vattna eller inte så vänta lite till.