• smirran

Smörgåstårta med Hönökaka????

Hej !!

Jag behöver verkligen hjälp av alla er där ute..
    Jag ska göra smörgåstårta inför helgen ( Konfirmation)
    Har sett att en del använder "Hönökaka" till det, min fråga är, är det gott?? Kan ju tyvärr inte själv testa det då jag har gluten.
    Men jag tycker att det verkar smidigt och bra.. Så snälla.. berätta för mig possitivt o negativt om att ha typ Hönökaka..
    Tar gärna emot goda recept att ha som "klet" i mellan *L*

// Suss

• Svar på tråden Smörgåstårta med Hönökaka????
  • mumlan1

På Emilias dop hade vi polarbröd(halvmånar)

Mellan dem hade jag en klet med

Tonfisk
    Majonnäs
    creme fraice
    dill
    purjolök

Supergott!!!

• numberone

Själv har jag alltid gjort min smörgåstårta med jätte franska (rostbröd) ....vet inte om det finns överallt men det tror jag..... Lycka till!!

• Lilie

Det brukar finnas jättefranska skurna åt "fel" hål i affären ( skurna på längden) , dom är perfekta till smörgåstårta.
    Hönekaka tycker jag låter lite väl tort.

• Tant Raffa

Jag är en hönökakssmörgåsfantast! Sen jag åt smörgåstårta med såna bottnar för första gången gör jag alltid egen på det viset. Den blir godare, och saftigare och med mer smak än vanligt vitt bröd.

Jag ska själv göra smörgåstårta till vårt ettårskalas på lördag och gör en med skaldjur i, och en med kött i. Den med skaldjur gör jag tre lager i: ett med räkröra, ett med en oströra och ett med en böcklingröra. Den med kött i gör jag också tre lager i: ett med hamburgerkött och pepparrotsgrädde, ett med leverpastej- och bostongurkeröra och ett med samma oströra som i skaldjurstårtan.

Lycka till!

• numberone

Har föresten en bild i mitt galleri på min goa tårta om nån är nyfiken *stolt* hihi

• Lilie

Oj glömde, tips till klet att ha imellan.

stommen i mina klet brukar vara hälften creme fraiche och hälften majonäs, tex 3 msk av varje. Sen blandar man i olika saker tex.

ägg och lök
    eller
    smörgåsgurka och leverpastej
    eller
    skina och äpple

jag har även samma kletstomme på tårtan. Brukar bli mumsfillibabba.

Ett annat tips är att lägga alla tårtlager dagen innan kalaset, ej utsidan och dekorationer. Fukta en kökshandduk och lägga den runt tårtan och några böcker på och låta den ligga i press över natten. Gör att tårtan blir väldigt saftig och god.

• Anakin Skywalker

Det är riktigt mumsigt att använda hönökaka då man gör smörgåstårta. Polarbröd funkar oxå!!
    Har några olika recept om du vill ha...

• Lilie

Numberone : Rackarns vilken flott tårta du hade gjort :)

Verkar som jag måste prova på hönekaketårta nästa gång.. verkar inte alls vara så tort som jag fått för mig.

• Lilja84

Jag måste säga som Tant Raffa när det gäller smaken .. är det godaste tycker jag ..

• onka

Jag kan rekomendera smörgåstårta gjord på polarkaka! Den blir inte lika "blöt" som landgångsbröd brukar kunna bli.
    Det brukade jag alltid göra innan jag fick min glutendiagnos, saknar det.

Vad jag minns så tror jag inte att hönökaka är någon höjdare till smörgåstårta, den är mer kompakt eller hur man nu ska beskriva det...

Jag brukar köra ett lager med leverpastej men färsk hackad gurka i lite.
    Sedan så älskar jag pepparrot så det blir hambugerkött/hästkött med pepparrot blandat med majonäs. Brukar använda lättmajonäs eftersom den inte är lika stark i smaken.

Lycka till med smörgåstårtorna!

En liten fråga till ts, gör du glutenfri till dig? i så fall vad använder du för botten.

Svar på tråden Smörgåstårta med Hönökaka????