• Anonym

Knakande käke - vad gör jag?

Detta är rätt pinsamt för mig därför väljer jag att vara anonym.. jag har nämligen ett problem. Det kom sakta med att mina leder i kroppen började knaka. Mina knän och armbågar framför allt knakar konstant, när jag reser mig, börjar gå, lägger mig ner.. använder kroppen. Men nu på senaste tiden började helt plötsligt min käke knaka på vänster sida!

Vad kan jag göra åt detta? Varför är det såhär? Det pinsammaste med det hela är när jag ska kyssas eller om jag behöver gapa lite mer än vanligt (t ex när jag äter glass) käken knakar. Jag vet inte vad jag ska göra, kan ju inte bara bra att den knakar liksom.

Någon som varit med om något liknande?

• Svar på tråden Knakande käke - vad gör jag?
  • Anonym

Jag hade bettskena som "liten" (12, 13, 14) men kastade ut den för tänderna växte och höll på, fick slipa den jämt.

.. verkar som om det är det då?

• Anonym

Om du vill ha bettskena. SÅ gå via läkare det gjorde jag och fick den gratis.

• Anonym

På min lillasyster sågade de av överkäken och justerade den, ganska dramatiskt faktiskt men knaket försvann och bettet blev bättre.

• Anonym

Nästan helt och hållet?
    Det måste bort helt. Inget knakande alls! Det är pinsamt!

Majsan70 skrev 2008-09-04 19:15:46 följande:
    Jag fick bettskena och det tog bort knaket nästan helt o hållet.
  • Anonym

Nej men hjälp.. jag hade hoppats på någon tablett som kunde mjuka upp eller något..

Anonym skrev 2008-09-04 19:18:10 följande:
    På min lillasyster sågade de av överkäken och justerade den, ganska dramatiskt faktiskt men knaket försvann och bettet blev bättre.
  • Anonym (jobbigt..)

bettskena är enda hjälpen:/

• Majsan70
    Anonym skrev 2008-09-04 19:19:29 följande:
    Nästan helt och hållet?Det måste bort helt. Inget knakande alls! Det är pinsamt!
    Ja, det var bara sååå lite knak nån gång ibland. Hade säkert försbunnit helt om jag fortsatt använda bettskenan kängre tid.
  • rara sara

Haha, trodde inte man kunde få bort det! Började själv knaka i käken för några år sen, men det e inget som stör mej faktiskt.
    Inget som e farligt va, alltså måste man åtgärda det?

• Eisa

Jag har mycket problem med mina käkleder och i perioder knakar de och fastnar och håller på. Det läker ut av sig själv på några veckor. På mig iaf.

• Anonym

jag har lidigt av samma sak. Problemet är att min käke låser sig också...inte skönt alls. Va och rönkade mig och de hittade felet. Ett fel som endel kvinnor bruka lida av när de är runt 40. Jag är bara 27 år. Har gropar i mitt käkben som har orsakats av stress. Själva knakandet och låsningen lär aldrig försvinna men därimot så lindrar de att ha bettskena under nattetid. Ska snart in och spola gångarna,bruka linda också säger de. Är för tidigt för operation. Måste vänta tills jag blir omkring 40. Mycket som kan hända med kroppen när man spänner sig och sressar hela tiden.

Svar på tråden Knakande käke - vad gör jag?